Hem / Intervjuer / Frida Hederos

Frida Hederos

Med ett starkt intresse för siffror, färg, form och trender har jobbet som inköpare på Designtorget varit en riktig fullträff för Frida Hederos. Frida Hederos började jobba extra i en av Designtorgets butiker medan hon pluggade Ekonomi, teknik och design på Södertörns högskola, en utbildning i samarbete med KTH och Konstfack. – Den har varit … Continued

Med ett starkt intresse för siffror, färg, form och trender har jobbet som inköpare på Designtorget varit en riktig fullträff för Frida Hederos.

Frida Hederos började jobba extra i en av Designtorgets butiker medan hon pluggade Ekonomi, teknik och design på Södertörns högskola, en utbildning i samarbete med KTH och Konstfack.
– Den har varit perfekt för mig som inköpare här på Designtorget då den har ekonomi i kombination med kreativitet, färg, form och produktionsteknik.

För tre år sedan började Frida jobba heltid som inköpare på Designtorget. Först var hon ansvarig för boksortimentet, ett litet varuområde som gav en bra introduktion till yrket. Trots att hon var ny fick hon eget ansvar över sina varuområden som innebar leverantörsmöten, urval av produkter, förhandlingar och beslut över vilka butiker produkterna skulle säljas i.
– Jag hade redan koll på vårt sortiment och kundsystemet och visste vad vi stod för så den delen kändes enkel, men jag hade inte jobbat med inköp tidigare. Det var jättespännande att komma in i det här relativt lilla företaget där man fick mycket ansvar direkt.

Inköpare med stort eget driv
Som inköpare på Designtorget arbetar man nära sina kollegor. Frida har en inköpschef som hon främst stämmer av kostnader och sortiment med och en kreativ chef som hon bollar färg, form och trender med. Hon och en kollega har delat upp ansvaret av sortimentsområdena. Frida ansvarar för skrivbord och spel, hall, hemtextilier, möbler, smycken och teknik och har kontakt med ett hundratal leverantörer. Hon ser till att produkterna på hennes områden finns i rätt butiker och till rätt kvantiteter. Frida har full koll på sina produkter från inköp till försäljning och utfasning. Butikerna gör aldrig egna inköp. Till sin hjälp har hon en inköpsassistent.
– Det är kanske det som gör det så roligt hos oss, att vi inköpare driver hela processen från urval, uppföljning och försäljning men även ansvarar för sortiments- och produktutveckling på våra områden.

Köper in designprodukter på flera sätt
En produkt kan säljas på tre sätt på Designtorget. Dels kan försäljningen ske på kommission då formgivare ansöker om att få sälja sina produkter hos dem. Inköparna gör urvalet av produkter och designern sköter sedan varuhanteringen och leveransen direkt till butikerna. Dels kan de själva köpa in svenska varumärken eller lite större svenska designers till sitt centrallager.
– Vi har dessutom en egen produktion som håller på att ta form. Där ritar formgivaren produkter som vi producerar. Mitt jobb är att avgöra hur och i vilken omfattning produkten ska säljas. Är det viktigt att det är vårt namn på, är det en formgivare bakom som vi kan lyfta eller är det ett varumärke? Som inköpare jobbar vi därför väldigt brett med olika typer av inköp.

Viktigt med en sortimentstrategi
Alla produkter Frida tar fram föregås av en sortimentstrategi som baseras på vilka produkter Designtorget vill ha och vilka luckor de behöver fylla.
– Vi har kanske redan fyra tekoppar men saknar en tesil. Delvis letar vi aktivt efter saker men vi får mycket förfrågningar både från formgivare som vill sälja hos oss och från svenska och utländska varumärken. Vi måste också ta hänsyn att det bara finns ett visst antal platser i våra butiker. Det är jätteviktigt att sortimentsplaneringen är beslutad och känns bra innan man kör på och det är också ett sätt att hålla koll på uppföljningen och vad vi vill sälja framåt, säger Frida.

Satsar på unga skandinaviska designers
De senaste åren har Designtorget gjort en stor förändring i sortimentet och många av deras gamla produkter är utbytta till något som stämmer bättre överens med deras nya profil.
– Vi vill hitta tillbaka till våra rötter och satsa på formgivare i Skandinavien. Vi vill jobba närmare designskolorna så att det blir naturligt för eleverna att se oss som ett första steg ut i branschen. Då behöver man också ha butiker som andas skandinavisk design. Det är jättemycket som händer i företaget och det är både utmaningen och det roliga med jobbet.

Inspireras av trendkänsliga områden
Förutom alla inkommande tips från leverantörer, butikerna och deras kunder åker Frida på inspirations- och inköpsresor och går på designmässor där hon kan snappa upp vad som händer inom färg och form och kanske hitta nya formgivare. Hon går även i konkurrenternas butiker och läser tidningar inom mode, konst och andra trendkänsliga områden.
– Att spå trender och jobba med färg och form är bland det absolut roligaste i det här jobbet. Det är en passion jag har.

Dina framtida karriärvägar – yrkeskartan.se