englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Onlinemarknadsförare

SSYK

En onlinemarknadsförare arbetar med ett företags digitala marknadsföring.

Genom att utveckla sökmotormarknadsföring (SEM) och sökordsoptimering (SEO) arbetar en onlinemarknadsförare med att driva kunder till företagets e-handel samt öka synligheten i relevanta medier.

Vidare arbetar en onlinemarknadsförare med att analysera och följa upp resultat och utfall av kampanjer samt att analysera trender på marknaden. En online marknadsförare har förståelse för hur det är möjligt att väcka intresse och skapa engagemang via digitala kanaler genom att omsätta erfarenhet, kunskap och idé till konkreta kampanjer. I vissa fall kan en onlinemarknadsförare utveckla digitala marknadsstrategier. Beroende på företagets storlek och struktur kan en onlinemarknadsförare ingå i ett team alternativt vara ensam ansvarig för hur marknadsföringen bedrivs online.

Erfarenhet av arbete i grafiska program, webbpubliceringsverktyg och analysprogram efterfrågas i stor utsträckning, liksom kunskap om sociala medier.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En Onlinemarknadsförare har goda utvecklingsmöjligheter T Ex till:

E-Commerce Manager Visual Merchandiser

Intervjuer

  • Mattias jobbar på ett företag inom inredning och design. Hans uppdrag som onlinemarknadsförare är att locka relevanta och kvalitativa besökare till sajten där den största försäljningen sker.
    – Det är ett härligt yrke som är nytt, formbart och attraktivt, säger han.

    Mattias jobbar på ett stort inredningsföretag där nästan all försäljning sker på nätet. Som onlinemarknadsförare har han därför en nyckelroll.
    – Mitt jobb är att attrahera och förvärva trafik till sajten genom att få besökarna att stanna länge, köpa produkter och komma tillbaka för att köpa mer, sammanfattar han.

    En viktig del i jobbet som onlinemarknadsförare är att bestämma vilket sortiment och vilka nyheter som ska lyftas fram i de olika marknadsföringskanalerna. Han är den som också förser de kanalansvariga med material till annonser och kampanjer.
    – Vi jobbar med allt från Google sök, bannerannonsering och publicering i sociala medier till samarbeten med influencers. Vi har även contentsamarbeten med andra företag, till exempel gör vi reportage på bostadssajter om hur man kan styla sitt hem med inredning från oss. Allt detta driver trafik till vår sajt, säger han.

    Många sätt att locka till köp på sajten
    Hur de väljer att kommunicera och vilka mediekanaler de använder bestäms utifrån vilka kunder de vill locka till sajten.
    – Vi vill kanske skapa ett intresse kring ett produktområde som vi vet säljer bra under en viss del av året. På hösten när det blir mörkare funkar belysning väldigt bra. Genom att skriva artiklar kring belysning med oss som avsändare kan vi skapa ett intresse för helt nya kunder, och genom Google sök kan vi locka kunder till vår sajt som redan är intresserade av belysning.

    När man jobbar med marknadsföring på det här sättet får man en stor inblick i företaget upplever Mattias.
    – Du jobbar inte bara på din ände utan måste ha kontakt med inköp, sortiment och alla som jobbar med produkterna för att få veta vilken kampanj eller nyhet som är viktig att lyfta just nu. Det är väldigt roligt.

    Allting mäts online
    I rollen som onlinemarknadsförare ingår även budgetansvar och Mattias bestämmer bland annat hur pengarna ska fördelas mellan kanalerna och de olika aktiviteterna. Allting mäts. Den stora utmaningen är att veta hur man ska sätta målen på de olika kanalerna och hur man följer upp dem.
    – Vi har tillgång till hur mycket data som helst och kan mäta in absurdum på vissa områden medan andra delar svårare att bedöma. Hur mycket är ett contentsamarbete värt till exempel?

    Som onlinemarknadsförare behöver du kunna se allt du gör med kundens ögon. Därför testade han själv på att jobba med försäljning under några år som innebar många kundmöten.
    – Att jobba med marknadsföring handlar ju om att jobba med försäljning för du ska se till att företaget säljer mer och får ett gott rykte. Det är en oslagbar kombo, tipsar han.

  • För David Olsson, var det sommarjobb och framfötter som gav honom det jobb han har idag; Social Media Marketing Specialist på hår- och skönhetsspecialisten Lyko.

    Tio år har gått sedan David Olsson sommarjobbade på lagret på Lyko. År som har inneburit tillväxt och utveckling för både företaget och honom själv. Då var de tjugo personer som jobbade på Lyko.

    För David har resan inneburit att han har arbetat med allt från ekonomifrågor, retur och reklamation till att vara webbproducent, för att och så småningom nischa in sig mot sociala medier. I sin nuvarande roll som Social Media Marketing Specialist ansvarar han för Lykos sociala kanaler. I arbetet ingår att skapa digitala annonser, hantera samarbeten med profiler men även att på ett både strategiskt, och övergripande plan genomföra varumärkesbyggande kampanjer.

    – Min huvudsakliga uppgift är att driva försäljning och konverteringsdrivande aktiviteter, säger han.

    Frihet under ansvar

    Han uppskattar friheten och det egna ansvaret som hans roll innebär. Tack vare det får han möjlighet att testa och utvärdera vad som fungerar, vilket han menar även kännetecknar företagets kultur.

     

    – Lyko har en tillåtande kultur där vi uppmuntras att testa. Det är okej att göra fel, då lär vi oss av det och gör om.

     

    Att tycka att det är okej att det inte blir rätt på första försöket är en fördel om man vill jobba inom sociala medier och annonsering.

     

    – Man behöver ta för sig, vara drivande och testa vad som funkar för det är vad jobbet går ut på. Jag får ofta snabb feedback om en annons fungerar eller inte eftersom vi hela tiden mäter vad vi gör, förklarar han.

     

    Struktur för att hinna med

    Det mest utmanande kan vara de många bollarna i luften som rollen innebär. Det gör att det ibland blir svårt att hinna med. Då behöver man prioritera och ha en struktur för sitt arbete, menar David.

    – Eftersom rollen är bred och med det, många olika arbetsuppgifter, är det bra att vara strukturerad i sitt arbete, för att lyckas hålla i gång alla saker jag gör samtidigt, säger han.

     

    Stor variation

    Ingen dag är den andra lik när man jobbar med marknadsföring i Sociala media. Självklart finns det givna inslag både varje dag och varje vecka men rollen innebär stor variation.

     

    Dagen börjar oftast med att han ser över pågående kampanjer för att utvärdera hur de går och om något behöver optimeras. Han svarar sedan på olika samarbetsförfrågningar.

    Stående veckomöten med teamet, finns i hans kalender tillsammans med en löpande dialog med företagets Brand Manager för att planera större kampanjer och aktiviteter. Rollen innebär också kontinuerlig kontakt med företagets ”Facebook-partner” som hjälper till med annonser på bland annat Facebook och Pinterest.

     

    Tio utvecklande år

    Det är möjligheterna att utvecklas med företaget och att han fått ta sig an nya kompetensutvecklande roller samtidigt som han har haft en personlig utveckling, som gör att han fortfarande är kvar på Lyko efter tio år. Tack vare företagets expansion till andra marknader har han även fått inblick och erfarenhet av att arbeta mot flera olika länder.

    – För ett tag sedan hade Lyko sin första stora marknadsaktivitet i Finland och jag har även nära kontakt med vår marknadschef i Norge. Jag finns där och ger råd och stöd i deras arbete med olika kampanjer, berättar han.

     

    Och framtiden?

    Om han får drömma om framtiden, vad vill han att nästa steg i utvecklingen ska vara?

    – Det hade varit roligt att få leda ett team som jobbar med marknadsföring i sociala kanaler någon dag, svarar han glatt.

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli onlinemarknadsförare. Gymnasieskolans ekonomiprogram, lägger en bra grund för de yrkeshögskolor och andra eftergymnasiala utbildningar som utbildar onlinemarknadsförare.

    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

Kompetensprofil

Förutom teoretisk förståelse för, och kunskap om, digital marknadsföring ska en online marknadsförare ha en god samarbetskompetens, vara analytisk, utvecklingsorienterad samt ha en god digital kompetens.
  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Analyskompetens handlar om att kunna ta in och bearbeta olika typer av data för att kunna dra slutsatser om verksamhetens styrkor och utmaningar. Du kan följa upp resultat historiskt för att kunna göra strategiska vägval framåt. Du kan dra slutsatser och välja väger som leder till bästa resultat för verksamheten.

  • Utvecklingskompetens innebär att du vågar pröva nya tankar och handlingssätt för att bidra till verksamhetens utveckling. Du är duktig på att upptäcka utvecklingspotential, pröva nya idéer och sätta igång och driva förändringsarbete. Du tar också ansvar för att kontinuerligt utveckla din egen kompetens.

  • Digital kompetens handlar om att förstå digitaliseringens påverkan på handeln och på ett säkert och kritiskt sätt använda olika digitala verktyg som finns i verksamheten. Du kan snabbt orientera dig bland de digitala verktyg som används i verksamheten men också snabbt lära dig ny teknik och nya digitala system och verktyg som verksamheten väljer att ta in.