Kommersiellt och kulturellt med långsiktighet
Rollen som marknadschef ser lite olika ut beroende på vilken organisation man jobbar i. För Tora Grape, som är Marknadschef på Svenskt Tenn handlar det i grunden om ett ansvar för all marknadsföring och kommunikation för företagets samtliga kanaler. I strategi, planering och utförande. I både den fysiska kommunikationen i butik såväl som den digitala marknadsföringen.
Till sin hjälp har hon ett förhållandevis stort team. På Svenskt Tenns marknadsavdelning jobbar tretton personer med olika delar av kommunikationsarbetet. Några sitter på företagets huvudkontor, andra på plats i butiken på Strandvägen i Stockholm och Tora delar sin tid mellan de båda adresserna. Närvaro med alla i teamet är viktigt för henne. Och för helheten, resonerar hon. Det är hennes uppgift att leda sitt team både i det som händer här och nu, det som ska gå upp i morgon men också att styra upp det som ska hända om tre år – då är det viktigt att man vet vilka man jobbar med.
– Jag tycker om att vara operativ i mitt dagliga arbete, säger hon. Även om chefsrollen innebär att jag lägger mycket tid på att finnas till för personalen på min avdelning, behöver mitt fokus även ligga på strategiska frågor och på framtiden. Det är också jag som har sista ordet gällande alla bilder och texter som vi kommunicerar.
Att jobba sig upp
I grunden är Tora Media- och kommunikationsvetare från Stockholms universitet. Tidigare arbetslivserfarenhet har hon huvudsakligen från svenska familje- eller ägargrundade företag där hon jobbat med marknadsföring och varumärkeskommunikation. Hon har, som de allra flesta, jobbat sig upp. Hon började jobba i en sommarbutik på Marstrand, gick vidare inom det företaget för att sedan ta sig vidare i olika marknadsföringsroller. Hon har jobbat i stora delar av kedjan och är därför också van vid att hjälpa till i alla delar.
Meningsfull försäljning
Tora har alltid jobbat med marknadsföring och varumärkeskommunikation. Innan hon började på Svenskt Tenn var hon på Sandqvist, som säljer accessoarer och väskor. Även om Sandqvist har ett utvecklat hållbarhetskoncept började hon dock känna att hon inte visste om hon ville fortsätta att jobba med försäljning på samma sätt som hon hade gjort innan.
Svenskt Tenn är en kommersiell kulturinstitution som sedan 1975 ägs av Beijerstiftelsen. Företaget har fått i uppdrag att både bevara, och föra vidare arvet efter Estrid Eriksson och Josef Frank. Som en kommersiell kulturinstitution vävs delarna samman; både kulturen och det kommersiella, och allt överskott går tillbaka till Beijerstiftelsen. De i sin tur delar ut vinsten till olika forskningsanslag, inom både medicin- och miljöforskning, där Karolinska institutet och Beijerstiftelsen varit de främsta mottagarna.
– På Svenskt Tenn föder det kommersiella det kulturella, vilket gör att båda delarna är lika viktiga, menar Tora. Här är det inte de korta vinsterna som är i fokus utan det som är långsiktigt och bestående.
Att brinna för produkten
För att vara en bra chef tänker hon att det är viktigt att tycka att det man arbetar med är roligt och intressant. Man behöver brinna för det man ska sälja, och kunna stå för produkten. Hon tror även att det är viktigt att vara intresserad av att vara ledare snarare än att vara chef.
– Det är okej att göra fel, säger hon och så måste det får vara. Annars blir man handlingsförlamad. Och om man som chef blir handlingsförlamad av rädslan att göra fel smittar det av sig på teamet och det är inte nyttigt.
Att ha stor respekt för dem man jobbar med, och den kunskap de besitter och det de gör, ser hon som en självklarhet. På samma sätt som hon ser ett stort värde i att omge sig med människor som är bättre på det de gör än vad hon själv är. Inte minst när man jobbar med kreativa människor. Det är inte sällan hon ger en brief på ett jobb som behöver göras, och när presentationen kommer överträffar det allt hon kunnat tänka ut själv. Även om det inte svarar på exakt det hon bad om.
Ett tydligt syfte
Hon uppskattar sitt jobb för att hon får göra många olika saker, och att hon jobbar med människor som är bäst på det de gör. Svenskt Tenn vet att välja de bästa, både internt bland de anställda och i samarbetspartners och leverantörer som de jobbar med. Att få vara med att bevara arvet efter Estrid Eriksson och Josef Frank tycker hon mycket om. Att det handlar om att göra det de gör så bra det bara går snarare än att öppna så många butiker som möjligt, uppskattar hon mer och mer.
Långsiktighet i konsekvenstänket
Det som utmanar henne är att hon vill tänka mer långsiktigt. Att ta med i beräkningen vad konsekvenserna för de beslut som fattas idag blir, på lång sikt. På fem, tio, till och med femtio år. Den horisonten är speciell för Svenskt Tenn och något hon inte har haft med sig på samma sätt tidigare.
– Jag har ofta varit yngst och har då tänkt att allt är gjort. Att oavsett vinkel på kommunikationen är den redan gjord. Men att komma ihåg att det finns något som du gör som är annorlunda än när någon annan gjorde det, är viktigt. Det finns ett stort värde i att ta med sig det perspektivet, avslutar hon.