englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Marknads­assistent

SSYK

  • 4114

Marknadsassistenten arbetar brett med marknadsföring och att kommunicera erbjudanden, marknadsaktiviteter, annonser, sociala medier, nyhetsbrev samt skapande av kampanjmaterial.

En marknadsassistent assisterar en eller flera personer på en marknadsavdelning samt kan ha egna ansvarsområden. Vidare kan en marknadsassistent också arbeta med att koordinera och delta på företagets event och mässor. En marknadsavdelning har ofta tät kontakt med andra avdelningar framförallt sälj-eller inköpsavdelningar för framtagning av säljmaterial eller framtagande av kampanjer. Marknadsassistenten kan arbeta med att ta fram och själv skapa tryckt och/eller digitalt marknadsmaterial i grafiska program. I vissa fall väljer företaget att anlita en extern byrå för framtagandet av det grafiska marknadsmaterialet, då är det vanligt att marknadsassistenten är kontaktperson och kravställare mot byrån.  Vidare kan en marknadsassistent administrera och skapa innehåll till företagets intranät, webbsida och sociala medier. En marknadsassistent arbetar oftast operativt och administrativt med inslag av olika externa samt interna kontakter.

Det är idag vanligt att stor del av marknadsföringen sker digitalt, vilket innebär att en digital kompetens efterfrågas i större utsträckning.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En marknadsassistent har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Visual Merchandiser

Intervjuer

  • Jenny är marknadskoordinator på Clas Ohlson och ansvarar för att koordinera reklamkampanjer på den svenska marknaden.
    – Jag sitter mitt i produktionen. Tempot är högt, detaljerna många och det är väldigt roligt, säger hon.

    Jenny började jobba som marknadskoordinator på Clas Ohlson för ett år sedan då hon kom från en liknande tjänst på Svenska Spel. Den spännande branschen, det breda och intressanta sortimentet och hennes koppling till Insjön i Dalarna, där huvudkontoret ligger, gjorde det enklare att bryta upp en tillvaro hon trivdes med men ändå ville förnya.
    – Den stora skillnaden är att vi säljer produkter som lagerförs här, saker kan ta slut. Man måste ha koll hela vägen från lagersaldo till vad vi kommunicerar ut till butikerna och det är nytt för mig, säger hon.

    Koordinerar kampanjer på den svenska marknaden
    Clas Ohlson är expansiva och finns idag i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien och Förenade Arabemiraten. Varje land har en marknadsavdelning och Jenny koordinerar kampanjer på den svenska marknaden, framförallt för teve och tryckt media. Målet är att få kunden att besöka någon av deras butiker, antingen fysiskt eller på nätet.
    – Jag koordinerar materialet för dessa kanaler mot vår mediebyrå som gör våra medieköp och mot vår reklamavdelning som producerar allt material. Utöver det driver jag Clas Ohlsons kundklubb ”Club Clas” som innebär mycket jobb med bland annat nyhetsbrev och sms-utskick till våra medlemmar.

    Säkerställer kampanjprodukterna
    Inför varje kampanj tas en presentation fram på koncernnivå som visar hur det övergripande maneret kommer se ut i deras olika kanaler. Jenny får också en lista från säljavdelningen med produkter de ska fokusera på.
    – Därifrån är det mitt ansvar att med säljkoordinatorn välja ut produkter som passar för respektive kanal och i samråd med reklamavdelningen ta fram material där produkt, pris och erbjudande lyfts fram så att det blir tydligt och intressant för våra kunder.

    Jenny sitter mitt i produktionsprocessen med stenkoll på tidplaner och leveranser.
    – Jag gillar det operativa arbetet, att koordinera och jobba med kommunikationen för att få fram våra produkter och erbjudanden på bästa sätt. Jag måste se till att hela kedjan länkar i varandra, från starten då vi drar igång planeringen med mediebyrån, till produktion och leverans.

    Brinner för marknadsföring
    Jenny gick ekonomisk linje på gymnasiet, sedan en yrkesförberedande marknadsföringsutbildning på Frans Schartau och slutligen tog hon en magisterexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring. Efter utbildningen har hon jobbat som marknadskoordinator i olika branscher.
    – Jag brinner för marknadsföring, det är intressant med reklam och kommunikation för alla har en åsikt om det. Det är kul men också utmanande. Sedan händer det saker hela tiden som man måste ta hänsyn till på kort varsel och det passar mig, säger hon.

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli marknadsassistent. Gymnasieskolans ekonomiprogram ger en bra grund, men det finns också möjlighet att läsa fördjupningskurser i marknadsföring på handels- och administrationsprogrammet och fordons- och transportprogrammet.
    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

    Läs mer på följande länkar:
    Skolverkets information om ekonomiprogrammet

    Skolverkets information om handels- och administrationsprogrammet

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en marknadsassistent behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i handeln. Arbete på andra positioner inom handeln är meriterande.

Kompetensprofil

Förutom teoretisk förståelse för, och kunskap om, marknadsföring ska en marknadsassistent ha en god samarbets- och kommunikationskompetens. Du behöver vara organiserad, kunna ta egna initiativ och ha en god digital kompetens.
  • Kommunikationskompetens handlar om att förmedla information och budskap så att andra förstår. Du kan anpassa sitt sätt utifrån ett kommunicera till olika mottagare, situationer och syfte. Anpassningen kan handla om vilka ord du väljer, vilket språk du kommunicerar på, vad du väljer att förmedla och hur du använder ditt kroppsspråk. Du kan också uttrycka dig på ett sätt som engagerar och du kan också argumentera för din ståndpunkt. Kommunikationskompetens kan också handla om att välja lämpliga medier och kanaler att kommunicera via.

  • Initiativkompetens handlar om att kunna identifiera och agera på möjligheter eller utmaningar utan att behöva bli tillsagd. Du är proaktiv, kreativ och tar ansvar för att driva förändring som kan stärka varumärke, arbetsmiljö och utveckla försäljningen.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Organiseringskompetens handlar om att utifrån givna krav på resultat, kunna planera och strukturera arbetet. Du kan planera och arbeta på ett systematiskt sätt och förmår skapa struktur, både för dig och andra. Du bidrar till ordning och reda, är duktig på att följa och utforma rutiner och instruktioner samt är uppmärksam på detaljer som bidrar till hög kvalitet och säkerhet. Organiseringskompetens innebär också att förmå arbeta disciplinerat och uthålligt över tid.

  • Digital kompetens handlar om att förstå digitaliseringens påverkan på handeln och på ett säkert och kritiskt sätt använda olika digitala verktyg som finns i verksamheten. Du kan snabbt orientera dig bland de digitala verktyg som används i verksamheten men också snabbt lära dig ny teknik och nya digitala system och verktyg som verksamheten väljer att ta in.