Detta sker genom att analysera, planera, synliggöra och sprida information, kommunikation eller kampanj samt följa upp och utvärdera resultatet. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är webbpublicering, omvärldsbevakning, målgruppsanalys, kommunikation i sociala medier, digitala kanaler och på intranät samt hantera mediakontakter. En kommunikatör ansvarar ofta för både extern- och intern kommunikation som sker i olika kommunikationskanaler vilket kan ske i projektform. Vidare ansvarar hen för att anpassa budskap mot respektive kommunikationskanal och att analysera utfallet. Kontinuerlig dialog med leverantörer gällande tjänster, webbplattform och kommunikationsverktyg kan förekomma. Kommunikationsarbetet kan vara både operativt och strategiskt samt sker till stor del i samarbete med andra delar av företag eller organisation.
Idag sker en stor del av kommunikationen i form av text, bild och film i olika digitala kanaler, vilket innebär att digital kompetens efterfrågas.
Under åren 2024-2027 förväntas handeln anställa 500 kommunikatörer.