list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Marknadsförare

SSYK

  • 2431

Marknadsföraren ansvarar för ett företags eller en organisations marknadsföring av varor och/eller tjänster. I arbetsuppgifterna ingår att sätta mål, samt utforma och genomföra företagets/organisationens marknadsplan.

En marknadsförare arbetar med att skapa synlighet och intresse för varor, tjänster, idéer, företag eller organisation. Vanliga mål är att stärka varumärken eller att öka försäljning. Marknadsförare arbetar ofta brett med marknadsföring genom att kommunicera erbjudanden, marknadsaktiviteter, annonser, sociala medier, nyhetsbrev samt skapande av kampanjmaterial. Vidare kan en marknadsförare också arbeta med företagets event och mässor. En marknadsavdelning har ofta tät kontakt med andra avdelningar framförallt sälj-eller inköpsavdelningar för framtagning av marknadsplan, säljmaterial eller kampanjer. Marknadsförare kan arbeta med att ta fram och själv skapa tryckt och/eller digitalt marknadsmaterial i grafiska program. I vissa fall väljer företaget att anlita en extern byrå för framtagandet av det grafiska marknadsmaterialet, då är det vanligt att marknadsföraren är kontaktperson och kravställare mot byrån. Vidare kan en marknadsförare skapa innehåll till företagets intranät, webbsida och sociala medier. En marknadsförare arbetar oftast både operativt och strategiskt i samarbete med andra delar av företaget eller organisationen.
Stor del av marknadsföringen sker i olika digitala kanaler, vilket innebär att digital kompetens efterfrågas i större utsträckning.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Intervju

  • Eva är global marknadschef på Rapunzel of Sweden som säljer löshår och hårvårdsprodukter till hundratusentals kunder världen över.
    – Min titel är Head of e-com/marketing och det visar att det är en förändring som sker i marknadschefsrollen nu. Allt blir mycket mer digitalt, säger hon.

    Vi träffas i Umeå där Rapunzel of Sweden startades 2007 av Ida Backlund, en ung driven tjej som brukade köpa löshår på nätet och en dag fick idén att göra det mycket bättre själv. Idag har företaget salonger i flera städer och en e-handel med försäljning i mer än 60 länder.

    Sedan drygt ett år är Eva marknadschef på Rapunzel och med 15 års erfarenhet från liknande positioner på företag som Åhléns, Indiska och Accent vet hon vad som krävs för att lyckas med marknadsföring i handeln.
    – Har du inte förståelsen för det digitala så är livslängden inte särskilt lång i det här yrket. Oavsett om du jobbar i ett e-handelsföretag eller ett traditionellt retailföretag så måste du göra dina marknadsaktiviteter digitalt, menar hon.

    ”Du måste vara extremt påläst”
    Eva berättar att hon tidigare kunde sitta på ett stort konto och vända sig till en stor byrå för att köpa reklam. Idag behöver man behärska allt från avtalsförhandlingar och UX-design till att förstå vad det är man köper i alla de olika marknadskanalerna. Med fler kanaler har yrkesrollerna inom marknad också blivit mer specialiserade och i hennes team har hon bland annat experter för annonsering på Facebook, Google AdWords, content i sociala medier och influencersamarbeten.
    – Du behöver inte själv vara specialist men du måste vara extremt påläst inom de olika delarna av digital marketing, det finns inga genvägar. Jag har till exempel tagit Google Analytics-certifikat och det uppmuntrar jag även mina medarbetare till så att vi alla har den generella förståelsen för varifrån kunderna kommer, hur de beter sig när de handlar och hur de olika delarna i verktyget fungerar, säger hon.

    Som att köpa och sälja aktier
    Med den snabba utvecklingen behöver man ständigt vara på tå för vad som händer på marknaden. Att omvärldsbevaka är en viktig del i jobbet som kan innebära allt från att snappa upp trender på internationella branschseminarier till att veckospana med sina medarbetare om vad de sett eller varit med om. Tidigare jobbade Eva med marknadsplaner för ett år, nu planerar hon för tre månader i taget och varje vecka går hon igenom vad som behöver justeras i försäljningen. Hon sitter på konton för alla länder där de har kunder och beslutar om var de ska dra ner på annonsering och var de kan öka för att få ut mesta möjliga försäljning.
    ¬– I den digitala affären kan du räkna på mycket mer och se effekten betydligt snabbare. Ibland känns det som att jag jobbar med att köpa och sälja aktier för jag måste hela tiden analysera vilka kampanjer och annonser som funkar bäst. Det är mycket operativt arbete och jag gillar det eftersom jag är väldigt försäljningsdriven och tycker att affärsnyttan är det viktigaste och roligaste i jobbet, säger hon.

    Inställning viktigare än lång utbildning
    Eva är själv ekonom med marknadsföringsinriktning och tycker att den utbildningen gett henne en bra grund till affärstänket men att kräva en fyraårig masterutbildning för att bli digital marknadschef idag är hon tveksam till.
    – När jag anställer medarbetare så går jag mer på ett mindset som innebär att man förstår det digitala och har en vilja att ta reda på mer själv. Det finns flera yrkesinriktade utbildningar där man varvar digital teknik med kreativt skapande som är mer intressant än en lång universitetsutbildning, menar hon.

    I rollen som marknadschef ansvarar hon för flera olika team i Sverige och utomlands och hon ser sig själv som en teamplayer där hennes expertområden är planering, struktur, strategi och att vara den som håller ihop teamen.
    – Jag har otroligt duktiga medarbetare runt omkring mig som jag får mycket energi ifrån och jag tycker om att anställa folk som är bättre än jag själv. Det bidrar till en rätt avväpnande känsla för mig som chef, säger hon.

  • Johan är digital marknadschef på hudvårdsföretaget Skincity. Det är hans team som bygger varumärkets synlighet digitalt som ska leda till köp.
    – Det handlar om att synas på nätet så folk får upp ögonen för oss och att sedan få dem att bli kunder, säger han.

    Johan är digital marknadschef på Skincity som är en ren e-handel inom hudvård med hela affären digital. Han ansvarar för att synliggöra företaget och dess produkter för att attrahera nya och befintliga kunder.
    – Om någon är intresserad av en produkt som vi har ska jag se till att vi syns med den på nätet, att vi visar rätt annonser och att vi är så relevanta som möjligt. Vi ska också inspirera till köp av våra produkter i sociala kanaler som Facebook och Instagram, säger han.

    Mycket samarbete med digitala specialister
    Johans roll är både strategisk och operativ. Dels är han kravställare mot externa byråer som är specialister inom en viss marknadskanal, som Facebook och Google. Mot dem sätter han mål och gör veckovisa avstämningar så att de kan göra ett så bra jobb som möjligt. Mycket av marknadsföringsmaterialet gör de internt och Johan samarbetar därför en hel del med företagets art directors, fotografer och copywriters. Han har också några medarbetare som arbetar med att skapa content i form av redaktionella texter för de olika digitala kanalerna.
    – Men det kan även vara så att jag själv gör annonser för sociala medier eller att jag är med och ger förslag på innehåll till annonser, berättar han.

    Det mest intressanta inom e-handeln just nu tycker Johan är bidra till att kundupplevelsen blir så sömlös som möjligt, att det inte uppstår några friktioner på vägen utan att kunden leds på ett smidigt sätt genom hela affären till betalnings- och fraktalternativ, vidare till leverans och service efter genomfört köp.
    – Min del i det är att se till att första mötet med oss blir så relevant som möjligt, det är väldigt intressant, säger han.

    Snabba resultat i e-handeln triggar
    Johan har en masterexamen i marknadsföring från tiden precis innan sociala medier slog igenom. Utbildningen blev en grund att stå på, sedan har hans tolv år långa yrkeserfarenhet inom e-handeln gett honom den kompetens han behöver för digital marknadsföring.
    – Då var online nytt, idag är det en självklarhet och det är just det snabbrörliga och möjligheter att se resultat snabbt som jag gillar så mycket med e-handel. Samtidigt är den extrema föränderligheten den stora utmaningen. Det som funkade igår kanske inte funkar imorgon.

    Det bästa sättet att hålla sig uppdaterad tycker han är att gå på seminarier där han får träffa andra kollegor i branschen.
    – Men framför allt får jag träffa olika specialister inom områden vi köper tjänster av eller genom Facebook och de övriga medier vi använder oss av, säger han.

Utbildningsvägar

  • Marknadsförare har oftast en högskoleutbildning som kombinerar ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam.

    De flesta universitet och högskolor har något utbildningsprogram som är inriktat på marknadsföring. Det kan också finnas lämpliga utbildningar inom Yrkeshögskolan.

  • Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter.

Kompetensprofil

Förutom teoretisk förståelse för och kunskap om marknadsföring ska en marknadsförare ha kreativ, kommunikations- och samarbetsförmåga. Vidare bör en marknadsförare vara organisations- och utvecklingsorienterad med digital kompetens och ett intresse för omvärlden.
  • Kreativ förmåga innebär att ha en känsla för färg, form och text samt att applicera det på bästa sätt utifrån företagets huvudkoncept och övergripande strategi. Vidare är det även en fördel att vara uppdaterad på de senaste trenderna inom den bransch företaget är verksamt i och inom marknadsföring.

  • Kommunikationsförmåga handlar om att förstå och göra sig förstådd. Detta sker genom att språk, bilder och uttryck anpassas till mottagaren eller målgruppen men även till situation och kommunikationskanal. En marknadsförare ska verka för att öka försäljning, stärka interaktionen med andra, utveckla varumärket och för att nå företaget eller organisationens mål.

  • Samarbetsförmåga handlar om att arbeta tillsammans med andra och sätta företagets eller organisationens behov före sina egna. Marknadsförare har många kontakter och samarbeten så genom att ta del av andras kunskaper och dela med sig av sina egna skapas mervärden internt och externt.

  • Organisationsförmåga handlar om att se helheter, strukturera, planera och följa upp sitt och arbetsplatsens arbete. En marknadsförare ska ha ett strukturerat arbetssätt och fungera i ett högt arbetstempo med förmåga att prioritera vad som är viktigt.

  • Att vara utvecklingsorienterad handlar om att utveckla sig själv, sitt arbete och arbetsplatsen. En marknadsförare ska vara nyfiken, vilja prova och lära nytt. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad, se framtida möjligheter och diskutera samhälls- och branschfrågor.

  • Datorn är ett viktigt arbetsverktyg, vilket ställer höga krav på god datorvana, förståelse för olika system samt en digital kunskap. En marknadsförare förväntas oftast ha kunskap inom flertalet digitala och grafiska program samt ha erfarenhet av sociala medier och andra webbplatser.