Vad gör en UX-designer
Att använda erfarenheter och insikter från livet tillsammans med en problemlösar-gen är bra saker att ha om man vill jobba som UX-designer. Det vet Jocke Gustavsson som jobbar på H&M, som just det.
UX-design handlar om den digitala köpupplevelsen, det vill säga kundens upplevelse och kundresa på den plattform man arbetar för. Det är i den digitala världen man befinner sig med frågor som vad kunden tycker och känner som ständiga följeslagare. Eller varför en sak funkar men inte en annan. Jocke menar att UX-designern på sätt och vis blir kundens röst i företaget.
Att vara en bra lyssnare
För att passa i rollen som UX-designer behöver tycka om att lösa problem. Tycka om att ställa frågan; varför funkar det här men inte det där? Jobbet är lite som ett detektivarbete, där man försöker att lista ut vad man förbättra och hur man kan underlätta för kunden. Även nyfikenhet och att vara en god lyssnare, givet att det handlar om att höra vad som inte stämmer, är man pratar med kunder snarare än att komma med en massa idéer på lösning.
– Att verkligen kunna lyssna in är en superegenskap att ha, menar Jocke.
Utbildning och livserfarenhet
Det finns flera bra utbildningar om man vill bli UX-designer. Även om utbildningen inte är det viktigaste. Mycket kunskap finns att hämta i de människor som finns i din omgivning om du bara lyssnar lite, menar Jocke. Vad säger din familj och dina vänner om upplevelser de har haft och ta det med dig in på jobbet och använd det i din problemlösning. Att iaktta och lyssna på andra och deras upplevelser från olika e-handelslösningar ger användbara insikter.
Jocke har med sig insikter både från familjen som storebror till tvillingtjejer, men även från tiden då han lyssnade på arga och frustrerade kunder som IT-support på en mäklarfirma. Under den tiden insåg han att han tyckte att det var jättetråkigt att inte ha till uppgift att lösa kundernas problem, utan bara lyssna till all frustration. Med den insikten började han plugga på Hyper Island med inriktning mot UX.
– Det svåra är lära sig att förstå logiken och att se mönster i människors agerande. Tänket, problemlösningen, att prata med människor. Att lyssna på vad de säger, det är det som är det viktiga i min roll.
Omväxlande, ansvarstagande och roligt
Ena dagen utforskar man vad man kan lära sig av befintliga insikter, för att förstå vad som behövs för att komma vidare. Andra dagen intervjuar man människor för att få nya insikter. I jobbet ingår också att bygga prototyper, det vill säga en slags fejkupplevelse som ska likna den upplevelse användaren har i desktop eller på mobilen för att förstå vad som funkar och vad som behöver utvecklas.
Dagarna går ut på att uppmärksamma problem som man sedan ska hitta en lösning på. Du slipper att lämna över saker till någon annan, och har koll på hela processen. Och du får vara med och påverka, det är det som gör det här jobbet så roligt, menar Jocke. Det är också socialt eftersom man pratar med människor både internt och externt.
Konkret och mätbart
Det roliga med e-handel är att det ofta är snabba och intensiva projekt men att det i slutändan finns en tydlig belöning som är lätt att mäta. Om en kund checkar ut med en produkt kan man tänka sig att allt har gått vägen. Och när du lanserar något nytt i shopen kan du se att det har förbättrat kundupplevelsen genom konverteringsgraden. Hela flödet är tillfredsställande mycket för att man hela tiden kan känna igen sig och att det alltid finns saker att lära sig.
– Vi jobbar alltid i team som ansvarar för olika delar, men med samma mål. Vi vill att kunderna ska trivas, att de ska komma tillbaka och att de ska handla, säger Jocke. Kan vi få kunderna att handla rätt produkt och inte lämna tillbaka den har vi lyckats. Och om man tittar på kundupplevelsen i stort inser man att gränserna mellan e-handel och sociala media krymper, och det kan jag vara med och påverka, säger han till sist.