englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

UX-designer

SSYK

  • 2519

En UX-designer/webbutvecklare ansvarar för användarupplevelsen. Beroende på företagets utformning kan en UX-designer/webbutvecklare arbeta självständigt eller i team.

UX-designern arbetar med interaktionsdesign samt idé- och konceptutveckling. Det är viktigt att den digitala lösningen utvecklas i den ordning som främjar affärsnytta bäst och som hjälper användarna att använda webbplatserna som det var tänkt vilket en UX-designer säkerställer genom att designa flöden, strukturer och interaktion för systemet. Vidare skissar en UX-designer upp bilder och ritar beskrivningar av hur systemet kan fungera samt supporterar organisationen i frågor som rör utveckling och framtida funktioner för den digitala lösningen. Att utveckla applikationens användargränssnitt, vara delaktig i formgivning av kundportaler, appar och övrigt som når användaren ingår också.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Intervjuer

  • Vad gör en UX-designer

    Att använda erfarenheter och insikter från livet tillsammans med en problemlösar-gen är bra saker att ha om man vill jobba som UX-designer. Det vet Jocke Gustavsson som jobbar på H&M, som just det.

    UX-design handlar om den digitala köpupplevelsen, det vill säga kundens upplevelse och kundresa på den plattform man arbetar för. Det är i den digitala världen man befinner sig med frågor som vad kunden tycker och känner som ständiga följeslagare. Eller varför en sak funkar men inte en annan. Jocke menar att UX-designern på sätt och vis blir kundens röst i företaget.

    Att vara en bra lyssnare
    För att passa i rollen som UX-designer behöver tycka om att lösa problem. Tycka om att ställa frågan; varför funkar det här men inte det där? Jobbet är lite som ett detektivarbete, där man försöker att lista ut vad man förbättra och hur man kan underlätta för kunden. Även nyfikenhet och att vara en god lyssnare, givet att det handlar om att höra vad som inte stämmer, är man pratar med kunder snarare än att komma med en massa idéer på lösning.

    – Att verkligen kunna lyssna in är en superegenskap att ha, menar Jocke.

    Utbildning och livserfarenhet
    Det finns flera bra utbildningar om man vill bli UX-designer. Även om utbildningen inte är det viktigaste. Mycket kunskap finns att hämta i de människor som finns i din omgivning om du bara lyssnar lite, menar Jocke. Vad säger din familj och dina vänner om upplevelser de har haft och ta det med dig in på jobbet och använd det i din problemlösning. Att iaktta och lyssna på andra och deras upplevelser från olika e-handelslösningar ger användbara insikter.

    Jocke har med sig insikter både från familjen som storebror till tvillingtjejer, men även från tiden då han lyssnade på arga och frustrerade kunder som IT-support på en mäklarfirma. Under den tiden insåg han att han tyckte att det var jättetråkigt att inte ha till uppgift att lösa kundernas problem, utan bara lyssna till all frustration. Med den insikten började han plugga på Hyper Island med inriktning mot UX.

    – Det svåra är lära sig att förstå logiken och att se mönster i människors agerande. Tänket, problemlösningen, att prata med människor. Att lyssna på vad de säger, det är det som är det viktiga i min roll.

    Omväxlande, ansvarstagande och roligt
    Ena dagen utforskar man vad man kan lära sig av befintliga insikter, för att förstå vad som behövs för att komma vidare. Andra dagen intervjuar man människor för att få nya insikter. I jobbet ingår också att bygga prototyper, det vill säga en slags fejkupplevelse som ska likna den upplevelse användaren har i desktop eller på mobilen för att förstå vad som funkar och vad som behöver utvecklas.

    Dagarna går ut på att uppmärksamma problem som man sedan ska hitta en lösning på. Du slipper att lämna över saker till någon annan, och har koll på hela processen. Och du får vara med och påverka, det är det som gör det här jobbet så roligt, menar Jocke. Det är också socialt eftersom man pratar med människor både internt och externt.

    Konkret och mätbart
    Det roliga med e-handel är att det ofta är snabba och intensiva projekt men att det i slutändan finns en tydlig belöning som är lätt att mäta. Om en kund checkar ut med en produkt kan man tänka sig att allt har gått vägen. Och när du lanserar något nytt i shopen kan du se att det har förbättrat kundupplevelsen genom konverteringsgraden. Hela flödet är tillfredsställande mycket för att man hela tiden kan känna igen sig och att det alltid finns saker att lära sig.

    – Vi jobbar alltid i team som ansvarar för olika delar, men med samma mål. Vi vill att kunderna ska trivas, att de ska komma tillbaka och att de ska handla, säger Jocke. Kan vi få kunderna att handla rätt produkt och inte lämna tillbaka den har vi lyckats. Och om man tittar på kundupplevelsen i stort inser man att gränserna mellan e-handel och sociala media krymper, och det kan jag vara med och påverka, säger han till sist.

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli UX-designer. Gymnasieskolans teknikprogram, lägger en bra grund för de yrkeshögskolor och andra eftergymnasiala utbildningar som utbildar UX-designers.

    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

Kompetensprofil

Förutom en god teoretisk och praktisk förståelse för användarupplevelse, användargränssnitt och digitala transformation bör en UX-designer/webbutvecklare ha en god analyskompetens, tycka om att samarbeta över gränserna, vara utvecklingsorienterad samt ha en god teknisk kompetens.
  • Analyskompetens handlar om att kunna ta in och bearbeta olika typer av data för att kunna dra slutsatser om verksamhetens styrkor och utmaningar. Du kan följa upp resultat historiskt för att kunna göra strategiska vägval framåt. Du kan dra slutsatser och välja väger som leder till bästa resultat för verksamheten.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Utvecklingskompetens innebär att du vågar pröva nya tankar och handlingssätt för att bidra till verksamhetens utveckling. Du är duktig på att upptäcka utvecklingspotential, pröva nya idéer och sätta igång och driva förändringsarbete. Du tar också ansvar för att kontinuerligt utveckla din egen kompetens.

  • En UX-designer/webbutvecklare bör ha en god teknisk kompetens och ofta efterfrågas kunskaper inom JavaScript, HTML, CSS samt erfarenhet/förståelse för Back-end utveckling. Att ha förståelse för kodning när det kommer till dess funktioner och begränsningar är också något som ofta efterfrågas.