englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Verkställande direktör (VD)

SSYK

En verkställande direktör (vd) ansvarar för den löpande ledningen i ett aktiebolag och är ofta företagets ansikte utåt.

Verkställande direktör benämns vanligen Vd och huvudsakliga arbetsuppgifter är att sköta den löpande förvaltningen i aktiebolag. Det innebär att Vd leder den dagliga affärsverksamheten i bolaget bland annat affärsplanering, inköp, rekrytering, tillverkning och försäljning. Det sker enligt de riktlinjer och instruktioner som styrelsen ger i syfte att stärka och utveckla verksamheten. Det finns många regler och skyldigheter som Vd och dessa kan skilja sig beroende på om aktiebolaget är publikt (börsnoterat) eller privat.
En del arbete som Vd ansvarar för sker genom delegation till chefer inom organisationen vilka kan vara ekonomichef, försäljningschef, marknadschef, produktionschef och HR-chef. Det övergripande ansvaret finns kvar hos Vd som håller sig uppdaterad och informerad genom ledningsgruppsmöte, rapportering och stödsystem.

Läs mer

Fäll ihop

Intervjuer

  •  

     

    Filippa Bergvall jobbar som Executive Assistant till CEO på HM Group. En roll som placerar henne närmast VD med ansvar för att dennes dagar blir så uppstyrda och rätt fokuserade som det bara går. Flexibilitet, integritet, och problemlösning är egenskaper som man kommer långt med i rollen som VD-assistent.

    Att vara VD-assistent är att lägga störst fokus på en annan person. Att se till att kalendern är fylld med relevanta saker och att hon inte kommer in för tidigt i processer utan att de möten hon är med på, är på rätt nivå. Det är även ett kommunikativt uppdrag med ansvar för kommunikationen i både e-mail och vilka sammanhang hon ska synas. Kort sagt att se till att dagarna går ihop och att tiden inte slösas på sådant som någon annan kan göra.

    – Jag är spindeln i nätet samtidigt som jag försöker ligga tre steg före, för att kunna navigera rätt, säger Filippa. Jag ser till att hon kommer in i de olika processerna i rätt tid och i vissa fall fattar jag beslut i hennes ställe för att måna om tiden och kalendern.

    Internrekrytering
    Filippa började som receptionist på HMs huvudkontor och blev sedan anställd som HR-administratör och kontorsansvarig på avdelningen Expansion. Gick vidare till Juristassistent, avdelningsassistent och slutligen till projektledare och tänkte då att hon var klar med assistentrollen och ville testa andra roller som projektledare.

    – Men när jag träffade vår VD kunde jag inte tacka nej till att jobba med henne. Vi började jobba tillsammans redan innan hon tillträtt som VD, så när hon fick sin nya roll följde jag helt enkelt med henne.

    Nu har de jobbat tillsammans i nästan tre år och rollen har utvecklats med det förtroende som har byggts upp under åren. Både till henne och till ledningsgruppen. Tiden har gett att ett ja inte nödvändigtvis behöver komma från VD. I vissa fall räcker det med Filippas. Rollen handlar nästan uteslutande om förtroende, både gentemot den person man jobbar för men även ut i organisationen.

    – Annars kan man inte agera som ett sådant filter som jag gör, säger hon. HM är en öppen organisation vilket gör det självklart att min roll utvecklas med tiden.

    Nätverkande, relationsbyggande och ambassadör
    Att vara bra med människor är en förutsättning för att klara av det här jobbet, menar Filippa. Rollen går ut på att nätverka och bygga relationer till andra. Att vara en ambassadör för någon annan kan vara svårt och då är det viktigt att man är bra på att ta konflikter och att fatta beslut, även när de är obekväma. Man behöver kunna avgöra om det är viktigare att något kommuniceras än att det är hundra procent färdigt. Allt måste inte vara perfekt, och att ha känsla för när ett ”80/20-tänk” räcker hjälper verkligen till.

    Filippa är alltid tillgänglig, men inte för att det är ett uttalat krav utan för att det är så hon föredrar att jobba.

    – Det är inte min ledare som kräver tillgängligheten av mig, det är snarare jag som tycker om att jobba så, säger hon.

    En typisk arbetsdag
    Dagarna ser väldigt olika ut och man vet aldrig riktigt vad som händer i morgon. Filippa spenderar många timmar i strategiska möten för att se till att planen för kalendern och kommunikationen går ihop. Sedan finns det självklart återkommande perioder som påminner om varandra, då man vet vad man kan förvänta sig, som inför kvartalsrapporter till exempel.

    Integritet A och O
    Hur nära man kommer sin VD är upp till en själv. Integritet är A och O och man kommer väldigt nära en annan person, vilket går åt båda hållen. Både hur nära man vill vara den andre men kanske ändå viktigare, hur nära vill man att den ska komma en själv?

    Filippa har ingen formell utbildning från något universitet och menar att rollen är en jättebra skola i hur det funkar i ett bolag. Hon är även mån om att gå kurser i saker där hon känner att det hjälper henne att få ett bredare perspektiv. I hennes fall bland annat kurser i kommunikation från Bergs School of Communication.

    – Glöm inte bort att utveckla dig själv, säger hon. Eftersom fokus, i den här rollen, ligger så mycket på en annan person är det viktigt att också lägga fokus på sin egen utveckling. Var alltid nyfiken, avslutar hon!

  • Med fokus i både nuet och framtiden

    Som VD på ett relativt litet bolag kan man ha sina fingrar med i många olika delar. Man kan dela sin tid mellan att vara bollplank till både e-handelsutvecklare, designers och ekonomiansvariga och samtidigt lägga sitt fokus på framtiden och vad företaget ska fokusera på, det vet Gustav Lidén, grundare och VD på det svenska skoföretaget Flattered.

    Han ser det som sin roll att definiera, och internt förklara vad företagets fokus ska vara och tycker att det är något av det viktigaste han gör. Det blir därför naturligt att en hel del av hans vardag läggs på just det. För att uppnå de satta målen behöver organisationen prioritera rätt saker, och det är hans uppgift att ge organisationen rätt förutsättningar för att på göra det de bestämt.

    – Jag försöker skapa en miljö där det blir tydligt var vi är på väg, så alla kan fokusera sitt arbete på att bidra till våra gemensamma mål, resonerar Gustav.

    Omväxlande vardag
    Det är bredden i hans roll som gör att jobbet känns så himla kul. Hans dagar fylls av många olika saker. Han går från att prata med designavdelningen om någon produkt som de undrar om den kan funka till att agera bollplank till de som utvecklar Flattereds e-handel och hur de marknadsför sig digitalt.

    – Jag är med i alla delar, vilket är så himla roligt. Min hjärna blir ständigt stimulerad eftersom jag är med i både det kreativa och finansiella arbetet på företaget, konstaterar han. Jag är grundare och VD för ett bolag med 18 anställda och är fortfarande ganska operativ, och jag ser mig gärna som en extraresurs och hoppar in där det behövs., säger han.

    I egenskap av VD och grundade blir han också den främsta länken mellan organisationen och styrelsen, vilket gör att han ansvarar för allmänna strategi- och ägarfrågor.

    Med kundens glasögon
    Så mycket som sjuttio procent av Flattereds omsättning sker på nätet. Han försöker att sätta sig i kundens situation och perspektiv så ofta han kan, inte minst för att titta på siten ur ett kundperspektiv. Ibland upplever han att han spenderar lite för mycket tid på att grotta ner sig i siffrorna om hur försäljningen går.

    – Konsumentprodukter är väldigt roligt. Att förstå vad som tilltalar konsumenten och sedan göra det, är jättekul. Att jobba med e-handel där allt är omedelbart, mätbart, snabbt och skalbart tilltalar mig. Det går att med små medel nå många samtidigt som man får omedelbar feedback.

    Från studier till e-handel
    I Gustavs fall började resan mot VD-rollen med Ekonomistudier vid Uppsala universitet. Fokus låg på Redovisning och Finansiering. Första jobbet landades på en investmentbank, andra på Vattenfall och slutligen Finansdepartementet på enheten för statligt ägda bolag, innan han kände att han ville förverkliga drömmen om att starta eget. Att ha begränsande riktlinjer och långa projektprocesser, vilket Finansdepartementet bjöd på, passade honom inte, så när hans sambo Hanna ville göra ballerinaskor blev hoppet enkelt.

    Någonstans kom idéen till inneskor i form av ballerinaskor med fårullssula. Vi hittade en fabrik utanför Porto i Portugal som kunde hjälpa oss förverkliga idéen. Det blev vår första produkt, och på den vägen är det.

    Även om vägen har varit långt ifrån spikrak är det här det roligaste han har gjort!

    Organisationen främst
    – För att vara en bra VD tror jag att det är viktigt att vara osjälvisk. Det är oviktigt om jag uppmärksammas för något bra som hänt, resonerar Gustav. Viktigare då att sätta organisationen främst. Man måste kunna fatta svåra beslut utan att vara tuff, hård eller taskig – att vara mänsklig i de tuffa besluten. Jag har inga problem att säga vad jag tycker och jag är samtidigt snabb att ändra mig om jag blir motbevisad. Det finns ingen prestige i att jag får min vilja igenom, det viktiga är att vi fattar rätt beslut.

    Hur blir man VD?
    Hans erfarenhet säger att om man fokuserar på det man tycker är roligt kommer det att bli bra.

    – Vill du leda och är bra på det – ha lite tålamod för då kommer det att komma. Men strunta i att försöka hamna rätt redan från början. Var inte så stressad på att leda allt för tidigt, se till att få lite erfarenhet och följ det som är roligt, avslutar han.

  • 14 år gammal började Cecilia jobba extra på The Body Shop. Idag är hon 38 och vd för företaget i Sverige och Danmark med 125 butiker samt e-handel.

    Vad gör du i din roll som VD inom handeln?
    – Jag är strategiskt ansvarig vilket innebär att jag fokuserar på helheten och hur vi skapar framgång på sikt. Jag jobbar tätt med ledningsgruppen och med att bygga relationer och skapa motivation.

    Hur kan en vanlig dag se ut?
    – Jag kommer in tidigt och läser mejl. Sedan brukar jag gå runt och hälsa på alla på kontoret. Min dörr är alltid öppen och det dyker ofta upp saker som jag behöver ta itu med. På mitt bord ligger ofta olika avtal som ska gås igenom och undertecknas. Jag har koll på resultat och budget och jag försöker komma ut och besöka våra butiker så ofta som möjligt. Ingen dag är den andra lik.

    Hur började din karriär inom handeln?
    En dag när jag var 14 år var jag med min mamma i köpcentrumet Birsta i Sundsvall. – Jag passerade The Body Shop som hade brun papp för skyltfönstren, butiken skulle öppna inom kort. ”Där vill jag jobba”, sa jag till min mamma. Jag ringde själv och frågade om jag fick göra min praktik där i en vecka, och det fick jag.
    Jag älskade att vara i butiken och stannade varje dag till stängning. Det var något speciellt med den familjära känslan i butiken och passionen för företaget som så tydligt märktes bland medarbetarna. Jag ville aldrig gå hem. Mot slutet av veckan tänkte jag ta mod till mig och fråga om jag kunde få jobba extra i butiken men butikschefen hann före med frågan. Självklart tackade jag ja.

    Vad hände sedan?
    Jag jobbade extra på The Body Shop varje helg och sommar fram tills jag tog studenten från Handels- och administrationsprogrammet 1996. Därefter har min karriär fortsatt inom The Body Shop inom ett flertal olika roller. De första fem åren efter studenten jobbade jag i olika The Body Shop-butiker i England. Där är karriärsstegen tydliga vilket passade mig bra. Efter en tid blev jag, bara 22 år gammal, butikschef.

    Väl tillbaka i Sverige hoppade jag på ett vikariat som distriktschef med ansvar för hälften av alla The Body Shops butiker i Sverige. En omorganisation inom The Body Shop ledde vidare till en tjänst som commercial manager med arbetsuppgifter som att planera event, göra prisberäkningar och se över beställningar. Därefter har jag jag jobbat som försäljnings- och marknadschef.

    Med alla samlade erfarenheter tog Cecilia under sommaren 2013 över rodret som vd för The Body Shop.

    Hur kändes det?
    – Det var jätteläskigt men samtidigt oerhört roligt och utmanande.

    Vilka egenskaper har tagit dig dit du är idag?
    – Jag är generalist och gillar att bredda mig. Jag har lätt för att engagera människor och så brinner jag ju mycket för varumärket.

    Vad är roligast?
    – Att jobba med så otroligt passionerade och inspirerande människor som tror på vår verksamhet.

    Största utmaningen?
    – Att få allas förtroende, att de litar på mig och min vision. Alla ska känna sig trygga och vi ska styra åt samma håll.

    Foto: Björn Mattisson

  • Anders är vd på golfvaruhuskedjan Dormy sedan 2011 och har varit med sedan mitten av 90-talet då företaget startade.
    – Det har varit en otroligt rolig resa att vara med på. För oss är det viktigt att ha kul på vägen samtidigt som vi brinner för de produkter vi säljer. Jag gillar verkligen den företagskulturen vi har och att vara vd här är mer en livsstil än ett vanligt jobb, säger han.

    Anders är vd på Dormy som säljer golfutrustning och kläder i egna varuhus och på nätet med hela Norden som marknad. Som ung och golfbiten hängde han mycket vid golfklubben i Askersund och det var i golfshopen som han fick det perfekta sommarjobbet när ägaren Lasse skulle öppna golfbutiken Dormy med sin kompanjon Mats i Örebro 1994.

    Blev bollplank för golfvaruhusen
    I början var det bara ett extrajobb vid sidan av högskolestudierna i ekonomi och logistik. Men när Anders var klar och skulle söka ett ”riktigt” jobb var Dormy på väg att öppna ett varuhus i Stockholm och behövde en person till på inköp. Eftersom han hade jobbat så mycket i golfvaruhuset kunde han vara bollplank till de andra varuhusen och svara på frågor som inte bara rörde inköp. När företaget expanderade efter några år med fler butiker i Sverige blev han erbjuden jobbet som försäljningschef.
    – Jag fick vara med och föra Dormyandan vidare in de nya varuhusen, bland annat genom att dokumentera våra rutiner. På så sätt blev jag engagerad i både organisation, personal och försäljning, säger han.

    Fokus på expansion
    Sedan 2011 är Anders vd men både Mats och Lasse är kvar i företaget. Under de första åren var det inte så stor skillnad att vara vd förutom att det även innefattade övergripande ansvar för ekonomi och IT.
    – Ser vi till den expansionsfas vi är i nu så är jag mycket mer involverad i hur vi kan utvecklas i nya kanaler och hur vi kan synka mellan våra olika funktioner i företaget, säger han.

    I vardagen jobbar Anders väldigt nära marknad, IT och försäljningscheferna där han fattar beslut om vilka projekt de ska prioritera att jobba med.
    – Just nu håller vi till exempel på med att bygga nya hemsidor för att etablera oss i Norge, Finland och Danmark nästa år. Ett annat projekt är att få den nya personuppgiftslagen GDPR i hamn och se till att vi följer det på rätt sätt. Förutom att vara involverad i våra olika projekt är jag ett bollplank och sitter med i mycket möten för att se vilka utvecklingsmöjligheter som finns för företaget. Ytterst ansvarar jag för att verkställa ägarnas mål och visioner, det är mitt uppdrag som vd, säger Anders.

    Spelplanen förändras ständigt
    Anders som har jobbat länge i handeln tycker att det har skett en hel del förändringar i och med att allt blivit mer digitaliserat, särskilt inom försäljning och marknadsföring.
    – Förr var det ganska enkelt, det fanns postala utskick och mejl i princip. Idag finns det en uppsjö av kanaler för var man kan synas och var man kan bedriva försäljning. Det senaste är Instagram shopping, är det något för oss? Med en spelplan som förändras hela tiden blir det ännu viktigare att vi har vår företagskultur med våra värderingar att luta oss emot som i grunden handlar om att vara schyssta mot varandra och våra kunder, säger han.

    Ledningen sätter företagskulturen
    Den stämning man vill ha måste komma från ägare och ledning menar Anders och en viktig del av kulturen på Dormy är att vara närvarande och engagerad.
    – När vi öppnar nya varuhus är både jag, Lasse och Mats med och skruvar lampor i taket och fyller på sortimentet. Jag är involverad i både små och stora beslut, från diskussion om papperskvalitet i våra trycksaker till beslut om etablering i nya länder, säger han.

    I rollen som vd Anders ständigt uppkopplad och tillgänglig för medarbetare, kunder och andra intressenter. Han är nyfiken och håller koll på vad som händer i och utanför branschen för att hitta nya utvecklingsmöjligheter i de egna projekten.
    – Att vara vd är en livsstil och ska man lägga så mycket tid på något och bli bra på det är det lika bra att nörda ner sig i något man gillar. Man måste tycka att det är roligt att jobba med människor, vara beredd på att det uppstår nya situationer hela tiden och gilla den dynamiska miljön för att trivas i rollen som vd, annars kommer man få ont i magen.

Utbildningsvägar

  • Det finns ingen särskild högskoleutbildning som leder till vd-jobbet, men många har en utbildningsbakgrund som ekonom eller ingenjör. En ledarskapsutbildning, samt kurser i arbetsrätt är också något som är en fördel för den som vill bli VD.

Kompetensprofil

En Vd har ofta kunskap inom ekonomi, ledarskap och strategiarbete. Vd förväntas ha ledarskaps- och samarbetskompetens samt vara analytisk. Vidare är Vd ofta utvecklingsorienterad och har god kommunikationskompetens samt digital kompetens.
  • Ledarskapskompetens handlar om att kunna inspirera och motivera andra. Du kan förmedla tydliga mål och leda ett team mot önskade resultat. Ledarskapskompetens innebär att du både är lyhörd för olika medarbetares behov samtidigt som bygger laganda och driver på arbetet mot uppsatta mål. Ditt sätt att agera ska vara förebildande för andra i verksamheten.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Analyskompetens handlar om att kunna ta in och bearbeta olika typer av data för att kunna dra slutsatser om verksamhetens styrkor och utmaningar. Du kan följa upp resultat historiskt för att kunna göra strategiska vägval framåt. Du kan dra slutsatser och välja väger som leder till bästa resultat för verksamheten.

  • Utvecklingskompetens innebär att du vågar pröva nya tankar och handlingssätt för att bidra till verksamhetens utveckling. Du är duktig på att upptäcka utvecklingspotential, pröva nya idéer och sätta igång och driva förändringsarbete. Du tar också ansvar för att kontinuerligt utveckla din egen kompetens.

  • Kommunikationskompetens handlar om att förmedla information och budskap så att andra förstår. Du kan anpassa sitt sätt utifrån ett kommunicera till olika mottagare, situationer och syfte. Anpassningen kan handla om vilka ord du väljer, vilket språk du kommunicerar på, vad du väljer att förmedla och hur du använder ditt kroppsspråk. Du kan också uttrycka dig på ett sätt som engagerar och du kan också argumentera för din ståndpunkt. Kommunikationskompetens kan också handla om att välja lämpliga medier och kanaler att kommunicera via.

  • Digital kompetens handlar om att förstå digitaliseringens påverkan på handeln och på ett säkert och kritiskt sätt använda olika digitala verktyg som finns i verksamheten. Du kan snabbt orientera dig bland de digitala verktyg som används i verksamheten men också snabbt lära dig ny teknik och nya digitala system och verktyg som verksamheten väljer att ta in.