Som butikssäljare är man ett viktigt ansikte utåt för företaget. Att ha en känsla för vad det innebär att ha ett serviceyrke blir därför en självklarhet. Det vet Hedda Inganäs som jobbar som Butikssäljare på Åhléns outlet.
Även om jobbet inte bara innebär att man står i kassan och tar betalt av kunderna, handlar allt i rollen om service med kunden i fokus. Dagligen plockar man upp nya varor, bygger om på olika avdelningar, frontar hyllor, håller rent i provhytter och butiken i stort. Saker som gör att butiken är trevlig att besöka. På Åhléns outlet finns ingen uttalad ansvarsfördelning för vem som gör vad, det har blivit en spontan ordning för vem som är bäst på vad. I Heddas fall är det modeavdelningen. Det är oftast Hedda som bygger om i butiken när nyheterna kommer in och det är hon som ser till att borden ser snygga och inbjudande ut.
Med känsla för helhet
Vissa har en tydlig känsla för vad som passar ihop och vad som gör en avdelning säljande, menar Hedda. En del lärde hon sig i skolan men mest har hon det i sig. – Jag har lätt för att se vad som passar ihop och vad som gör en avdelning snygg, säger hon. När jag bygger om på modeavdelningen försöker jag tänka på vad som passar ihop, att det hänger en tröja, en byxa, en jacka och kanske en snygg väska som passar med det. Att det som hänger nära varandra kan bli en fin outfit för kunden.
En serviceinriktad problemlösare
Att man är serviceinriktad är en självklarhet, när man jobbar i butik menar Hedda. Och att man är en problemlösare – Jag är en trevlig person och jag är kreativ. Jag försöker hitta bra lösningar för våra produkter hela tiden, för att helheten ska vara snygg. Det är nödvändigt, särskilt i en butik som Åhléns outlet där utbudet är så brett. Man kan ha en sak som behöver en plats, men det går inte att bara trycka in den någonstans, man kan behöva flytta om något annat för att det ska passa in och bli bra i flödet och i helheten. Det handlar också om att skapa förtroende hos kunderna vilket man gör genom att vara öppen och ärlig. Att visa sin okunskap eller att ljuga om produkterna, för att sälja mer, rekommenderar hon inte. Det är bättre att vara ärlig med att man inte har testat en produkt eller att den inte funkade något vidare på en själv. Bättre att säga att det är en storsäljare, eller att man har hört bra saker om den även om man inte själv har testat den. Hedda menar att man genom att vara ärlig skapar en relation till kunden, vilket gör att kunden blir nöjd och kommer tillbaka.
Omväxlande dagar med en-timmarspass
Varje dag ser olika ut, men är indelad i pass, där varje pass är en timme lång. Dagen kan börja med att man står i kassan i en timme, sedan ägnar man en timme åt varuplock för att tredje timman göra dagscheck. När man plockar varor, fyller man på i hyllorna och ser till att det ser snyggt ut. Under dagschecken städar man i provhytterna och ser till att det är rent, både där och i butiken i stort.
Vi hjälper varandra
Att dagarna är indelad i pass passar Hedda bra. Det gör att jobbet blir omväxlande och att man inte tappar fokus, eller tröttnar på det man håller på med. Tvärtom cirkulerar man och gör olika saker hela tiden. Dessutom ställer alla upp för varandra och hjälps åt i butiken. När någon inte blivit klar med sin uppgift tar någon annan vid så att det alltid ser så bra ut i butiken som möjligt.
Att dagarna se så olika ut är det som gör jobbet så roligt. Det och kollegorna!
– Jag går till jobbet och gör det jag ska men också för att hänga med mina vänner, för det är så har det blivit. Mina kollegor är grymma och vi har jätteroligt på jobbet, avslutar hon.