englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Butiks­säljare

SSYK

  • 5222
  • 5223

En butikssäljare säljer dagligvaror och sällanköpsvaror i affärer, livsmedelshallar, varuhus, stormarknader och andra försäljningsställen.

Arbetsuppgifterna sträcker sig från att beställa, packa upp, prismärka och fylla på varor, till att informera om och sälja produkterna, samt ge råd om användning och skötsel. För att göra detta krävs ett intresse för och goda kunskaper om de produkter som säljs. Butikssäljare behöver kunna ge en personlig service med fokus på kunden, samt behärska säljteknik och psykologi. Branschens utveckling gör också att det krävs alltmer kunskap om hållbar utveckling och en förmåga att samverka med den digitala utvecklingen.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Intervjuer


  • Mitt inne i centrala Stockholm har Ikea öppnat en pop-up store med enbart köksinredning. Här jobbar Erika som köksplanerare.

    – Att jobba med kök är roligt för alla dagar varierar och alla kök är olika, säger hon.

    I Stockholm behöver man inte åka utanför stan för att komma till Ikea, i alla fall inte om man ska köpa kök. Mitt bland gallerior och kontor har Ikea köksshop flyttat in. Precis som på ett vanligt Ikea-varuhus kan man gå in och titta i kök och inspireras till smarta och snygga inredningslösningar, men man kan inte köpa med sig något därifrån. Alla beställningar görs på nätet.

    Kreativ problemlösning med digitala kök
    Här jobbar flera köksplanerare som man kan boka för att få professionell rådgivning. Erika är en av dem. Mötet med kunderna sker mitt i butiken och med ett ritprogram, som även kunderna kan ladda ner på hemsidan, kan hon hjälpa dem att få sitt kök visualiserat med exakta mått, skåp, bänkskivor och luckor.
    – Man måste hitta den bästa lösningen för just den kundens kök, mått och förutsättningar. Det är som att sitta med Sims som när man var liten fast ännu mer på detaljnivå, säger Erika.

    Jobbet som kökssäljare kräver mycket samarbetsförmåga mellan både kollegor och kunder som hon oftast träffar två till tre gånger ett par timmar åt gången. Första gången de ses brukar hon ha som mål att få till en layout med stommar på köket. Nästa gång går de ner mer på detaljnivå och diskuterar kollage som de bygger tillsammans genom att testa färger, mönster, handtag, bänkskivor och skåpsluckor. Därefter hjälper hon till att knappa in ordern åt kunden som sedan får beställningen direkt hem.
    – Det är kreativt och jag får använda all min kunskap jag har inom inredning som ofta sträcker sig utanför köket. Det är otroligt roligt att se slutresultatet när vi fått ihop kundens önskningar och behov som tillsammans skapar drömköket.

    Får utvecklas och utmanas
    När Erika inte sitter i möte och planerar kök med kunder är hon studiovärd och tar då emot kunder som har bokat ett möte, vill boka en drop-in-tid eller bara vill kika runt i butiken. På det sättet lotsar hon kunderna till rätt medarbetare.
    – Jag går en intern ledarskapsutbildning just nu och har därför fått lite fler utmaningar som att planera driften och förstå jobbet runt omkring. Mitt mål är att bli gruppchef och drömmen är att bli det inom kök för det är här min passion ligger, säger hon.

    Erika gick samhällsvetenskapligt program med beteendeinriktning på gymnasiet. Hon visste inte vad hon ville bli mer än att hon ville jobba med människor och att hon hade ett stort inredningsintresse. Efter en period med resor och jobb och restaurangbranschen såg hon av en slump annonsen som ledde till jobbet hon har idag.
    – Jag har hamnat helt rätt, det känns så skönt och här finns alla möjligheter att utvecklas och utmanas, säger hon.


  • Simon är butikssäljare i Coop Forums delikatessdisk i Visby. Han är också värdskapsambassadör som innebär att han är med och tar fram nya idéer – som att starta en vinylskivbutik mittemot fiskdisken.
    – Vi vill att kunderna ska upptäcka nya grejer som de inte räknat med när de kommer in i en livsmedelsbutik. Det är skoj, säger han.

    Som butikssäljare inom delikatess är det Simons jobb att se till att den tjugo meter långa charkdisken ser inbjudande ut för kunderna.
    – Sedan gäller det att fånga upp dem genom att fråga hur läget är och om de letar efter något speciellt. Ofta säger de att de bara tittar lite men om man bjuder dem på en salamiskiva så brukar man få dem att vilja handla lite också. Roligast är när det är galet mycket att göra, typ fredagar, julrusch och midsommarhandel. Då är det kul att pussla ihop allt, säger han.

    Löste problemet med matsvinnet
    Simon ansvarar för beställningen av fisk och skaldjur och en av utmaningarna är att uppskatta omställningen från en vanlig vecka till högtrycksperioder. Han beställer två gånger i veckan. För att få bort det annars ganska stora svinnet på fisk har han och färskvaruchefen Martin lanserat idén att ha fiskauktioner på måndagar då fredagens fisk säljs ut. På tisdagar får de in färsk och fin fisk igen och på så sätt säljs allt.
    – Vi sätter ett utropspris och så får folk bjuda precis som på en riktig fiskauktion, säger han.

    Får förverkliga många idéer i butiken
    Simon trivs mycket bra i sin roll som butikssäljare, inte minst för att han får förverkliga så många idéer.
    – Jag och Martin är väldigt musikintresserade och har även startat en skivavdelning mittemot fiskdisken som vi döpt till Coop Records. Vi har säkert sålt tvåtusen nypressade vinylskivor på ett år så det finns ett stort intresse på ön. Vi tycker att det är lite avigt och tufft att det finns en skivaffär i en livsmedelaffär. Det är också det som gör att många kunder väljer oss, det blir en imagegrej, säger han.

    Butikssäljare med genuint matintresse
    Simon gick Handels- och administrationsprogrammet på gymnasiet och började jobba extra i en livsmedelsbutik på helgerna när han var sjutton år.
    – Det var mycket praktik i utbildningen så redan där började jag gilla att jobba i butik, minns han.

    Under några år jobbade han med ungdomsvård men när han läste i tidningen att Coop Forum skulle öppna i Visby 2014 blev han sugen på att komma tillbaka till handeln.
    – Jag har ingen formell utbildning inom delikatesser men har alltid haft ett genuint matintresse och det är nog det viktigaste. Resten lär man sig på plats. Jag följer mattrender i tidningar och annan media och vi lyssnar på vad våra kunder efterfrågar. Oväntat många vill göra sin mat från grunden och därför tar vi in korvfjälster och späck så kunden kan få vara duktig själv, säger han.

  • Peter har jobbat som butikssäljare på Bauhaus i femton år. Med gedigen erfarenhet berättar han om hur yrket utvecklats och hur han själv ser på framtiden.

    Peter var sjutton år när han började jobba extra på helgerna som butikssäljare på Bauhaus. Sedan dess har han provat på de flesta tjänsterna på byggvaruhuset i Botkyrka och med dessa erfarenheter siktar han nu på att bli varuhuschef.
    – Jag tycker det är skitkul att jobba i butik för jag får prata med kunder och hjälpa dem att lösa deras problem, säger han.

    Butikssäljare med tilläggstjänst
    I dagsläget är Peter butikssäljare men har också tilläggstjänsten ”floor manager” som är en mellantjänst för de som siktar på en chefsbefattning. Ett beslut Peter tog för bara några månader sedan. Rollen innebär att han coachar säljarna. Det är han som rycker in när de behöver hjälp med en produkt, order eller reklamation.
    – Jag går också runt och lyssnar på hur de pratar med kunderna och tipsar om vad de kan förbättra. Jag ska fungera som ett föredöme och den här rollen är ett krav för att komma vidare till nästa steg som ställföreträdande varuhuschef, berättar han.

    En vanlig arbetsdag börjar oftast med att han fyller på varor i hyllorna, ser till att det är hela och rena gångar och att prislapparna är på plats.
    – Under dagen cirkulerar jag mycket i butiken. Jag söker upp kunderna och hjälper till att lösa deras vitt skilda problem. Det är den kontakten jag tycker är allra roligast, säger han.

    Från butiksmedarbetare till butikssäljare
    Peter jämför hur det var när han började jobba här i början av 2000-talet, då butikssäljarna kallades butiksmedarbetare och hade ett mycket bredare ansvar.
    – Vi var ganska dåliga på att ge service för vi fick göra allt i butiken; från lagerhantering, varuplock och städning till att hjälpa kunden och ta betalt i kassan. Det ledde i slutändan till att kunden fick mycket mindre hjälp trots att vi var fler som jobbade.

    Idag ingår varken lagerhantering eller kassatjänst i jobbet.
    – Som butikssäljare får jag fokusera på att hjälpa kunden och verksamheten har blivit både effektivare och mindre stressig, säger Peter.

    För att utvecklas som butikssäljare går Peter regelbundet på de sälj- och produktutbildningar som företaget erbjuder.
    – Det spelar ingen roll hur bra säljare du är för står du och trampar på samma ställe för länge kommer du till slut stänga av.

    Massor av möjligheter som butikssäljare
    För att trivas som butikssäljare behöver man gilla att sälja, prata med folk och vara engagerad i kunderna. Att ha en positiv inställning till jobbet summerar Peter. Därtill kommer viljan att lära sig nytt.

    – Vi har många duktiga säljare som aldrig haft en hammare i handen men som kan det mesta om byggvaror efter ett par år tack vare viljan att lära sig om produkterna. Jag tycker att det finns massor av möjligheter i det här yrket, det är du själv som sätter ribban för hur bra säljare du vill vara, säger han.

  • ”Det känns som jag shoppar med kunden, det är otroligt lustfyllt att jobba på Kicks. Det finns inte en tråkig minut.”

    Hur kan en vanlig dag som säljare i butik se ut?
    – Det finns alltid något att göra, som att hjälpa kunder, plocka varor, skylta om och bygga om butiken utifrån nya kampanjer och erbjudanden. Jag har egna ansvarsområden för märken som jag jobbar mer med. Vi har en nära relation till våra leverantörer och som butikssäljare får jag utbildning i alla de märken som vi säljer. Det finns inte en tråkig minut och vardagen blir aldrig monoton. Det händer hela tiden något nytt och man får alltid tänka till. Det är otroligt roligt och inspirerande att jobba inom handeln.

    Hur fick du jobb på Kicks?
    – Jag brinner för skönhet och ville verkligen jobba med det. När jag jobbade i en matbutik i Sollentuna gick jag in i Kicks butik flera gånger och visade mitt intresse genom att prata med butikschefen och personalen. De fick upp ögonen för mig och jag fick börja jobba extra i ett halvår. Sedan sökte jag och fick en heltidstjänst på Kicks Sergel där jag nu har varit i ett år. Butiken säljer produkter inom hud, hårvård och smink. Jag jobbar dagtid och varannan helg.

    Vilka är dina bästa tips till den som vill jobba som butikssäljare?
    – Visa engagemang, intresse och en vilja att jobba med människor. Var envis och visa vad du vill, då kan du bli vad som helst.

    Hade du någon förkunskap innan du började som butikssäljare på Kicks? 
    – Jag är till stor del självlärd men har även gått en tio veckors intensivutbildning på International makeup center. Innan jag fick jobb på Kicks praktiserade jag på Make Up Store på fritiden och var även med på en Idolturné.

    Vad är roligast i jobbet som butikssäljare?
    – Alla kundmöten, det är så roligt att få dela med sig av tips. Det känns som jag shoppar med kunden, inte att jag prånglar på kunden varor. Jag hjälper kunden att hitta vad den vill ha. I skolan läste jag psykologi och det har jag nytta av i mitt jobb som säljare eftersom det handlar om att läsa kunder.

    Vilken är din största utmaning?
    – Jag utmanar mig själv varje dag. Det kommer hela tiden nya produkter som jag behöver lära mig. Men det handlar också om att växa i sig själv och bli ännu säkrare. Jag känner verkligen att jag har hittat helt rätt. Kicks har utvecklats väldigt mycket och det är roligt att vara med på den resan.

    Har du möjlighet att vara med och påverka?
    – Absolut. Kicks lyssnar verkligen på sina butikssäljare.

    Foto: Björn Mattisson

  • Som butikssäljare är man ett viktigt  ansikte utåt för företaget. Att ha en känsla för vad det innebär att ha ett serviceyrke blir därför en självklarhet.  Det vet Hedda Inganäs som jobbar som Butikssäljare på Åhléns outlet.

    Även om jobbet inte bara innebär att man står i kassan och tar betalt av kunderna, handlar allt i rollen om service med kunden i fokus. Dagligen plockar man upp nya varor, bygger om på olika avdelningar, frontar hyllor, håller rent i provhytter och butiken i stort. Saker som gör att butiken är trevlig att besöka. På Åhléns outlet finns ingen uttalad ansvarsfördelning för vem som gör vad, det har blivit en spontan ordning för vem som är bäst på vad. I Heddas fall är det modeavdelningen. Det är oftast Hedda som bygger om i butiken när nyheterna kommer in och det är hon som ser till att borden ser snygga och inbjudande ut.

     

    Med känsla för helhet

    Vissa har en tydlig känsla för vad som passar ihop och vad som gör en avdelning säljande, menar Hedda. En del lärde hon sig i skolan men mest har hon det i sig. – Jag har lätt för att se vad som passar ihop och vad som gör en avdelning snygg, säger hon. När jag bygger om på modeavdelningen försöker jag tänka på vad som passar ihop, att det hänger en tröja, en byxa, en jacka och kanske en snygg väska som passar med det. Att det som hänger nära varandra kan bli en fin outfit för kunden.

    En serviceinriktad problemlösare

    Att man är serviceinriktad är en självklarhet, när man jobbar i butik menar Hedda. Och att man är en problemlösare – Jag är en trevlig person och jag är kreativ. Jag försöker hitta bra lösningar för våra produkter hela tiden, för att helheten ska vara snygg. Det är nödvändigt, särskilt i en butik som Åhléns outlet där utbudet är så brett. Man kan ha en sak som behöver en plats, men det går inte att bara trycka in den någonstans, man kan behöva flytta om något annat för att det ska passa in och bli bra i flödet och i helheten. Det handlar också om att skapa förtroende hos kunderna vilket man gör genom att vara öppen och ärlig. Att visa sin okunskap eller att ljuga om produkterna, för att sälja mer, rekommenderar hon inte. Det är bättre att vara ärlig med att man inte har testat en produkt eller att den inte funkade något vidare på en själv. Bättre att säga att det är en storsäljare, eller att man har hört bra saker om den även om man inte själv har testat den. Hedda menar att man genom att vara ärlig skapar en relation till kunden, vilket gör att kunden blir nöjd och kommer tillbaka.

    Omväxlande dagar med en-timmarspass

    Varje dag ser olika ut, men är indelad i pass, där varje pass är en timme lång. Dagen kan börja med att man står i kassan i en timme, sedan ägnar man en timme åt varuplock för att tredje timman göra dagscheck. När man plockar varor, fyller man på i hyllorna och ser till att det ser snyggt ut. Under dagschecken städar man i provhytterna och ser till att det är rent, både där och i butiken i stort.

    Vi hjälper varandra

    Att dagarna är indelad i pass passar Hedda bra. Det gör att jobbet blir omväxlande och att man inte tappar fokus, eller tröttnar på det man håller på med. Tvärtom cirkulerar man och gör olika saker hela tiden. Dessutom ställer alla upp för varandra och hjälps åt i butiken. När någon inte blivit klar med sin uppgift tar någon annan vid så att det alltid ser så bra ut i butiken som möjligt.

     Att dagarna se så olika ut är det som gör jobbet så roligt. Det och kollegorna!

    – Jag går till jobbet och gör det jag ska men också för att hänga med mina vänner, för det är så har det blivit. Mina kollegor är grymma och vi har jätteroligt på jobbet, avslutar hon.

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli butikssäljare. Utöver gymnasieskolans försäljnings- och serviceprogram eller ekonomiprogram kan andra yrkesprogram kombineras med sälj- och servicekurser för att ge rätt kompetens.

    Handelsrådet certifierar gymnasiala handelsutbildningar som ger den kompetens som handelns företag efterfrågar.

    Handelns yrkespraktik är en ettårig heltidsanställning, som kombinerar ett strukturerat lärande med vanliga arbetsuppgifter i en butik.
    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

    Läs mer på följande länkar:

    Handelns yrkespraktik

    Certifierade gymnasiala handelsutbildningar

    Skolverkets information om ekonomiprogrammet

    Skolverkets information om handels- och administrationsprogrammet

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en butikssäljare behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i en butik. Arbete under helger och lov ger erfarenheter som många arbetsgivare värderar högt. Du kan också ha nytta av erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i andra branscher. Service- och kassaerfarenhet från exempelvis ett café är något som värderas även i handeln.

Kompetensprofil

Utöver ett intresse för och goda kunskaper om de produkter eller tjänster som säljs, behöver butikssäljare kunna ge en personlig service med fokus på kunden, samarbeta, kommunicera, behärska säljteknik, samt ta initiativ, organisera och utveckla på ett hållbart sätt.
  • Servicekompetens handlar om att anpassa kundbemötandet och kommunikationen för att matcha olika kunders förväntningar och behov. Du tar ansvar för att förstå och så långt som möjligt lösa olika kunders problem eller hjälpa dem att komma vidare, exempelvis genom att samarbeta med kollegor i andra funktioner. För att kunna ge bra service behöver du både en bra förståelse för verksamhetens produkter och tjänster och förstå det mandat du har i din yrkesroll.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Kommunikationskompetens handlar om att förmedla information och budskap så att andra förstår. Du kan anpassa sitt sätt utifrån ett kommunicera till olika mottagare, situationer och syfte. Anpassningen kan handla om vilka ord du väljer, vilket språk du kommunicerar på, vad du väljer att förmedla och hur du använder ditt kroppsspråk. Du kan också uttrycka dig på ett sätt som engagerar och du kan också argumentera för din ståndpunkt. Kommunikationskompetens kan också handla om att välja lämpliga medier och kanaler att kommunicera via.

  • Säljkompetens handlar om att förstå handelns mekanismer och agera på ett sätt som stärker ett varumärke och leder till långsiktigt, hållbar försäljning. Du kan ställa relevanta frågor till kunder för att förstå deras behov och var de står i sin köpprocess. Du kan också använda olika säljtekniker för att underlätta för kunden att göra vägval och komma till köpavslut. Du kan hantera försäljning i olika försäljningskanaler. Säljkompetens innebär också att du agerar i enlighet med svensk konsumenträtt och köprätt.

  • Initiativkompetens handlar om att kunna identifiera och agera på möjligheter eller utmaningar utan att behöva bli tillsagd. Du är proaktiv, kreativ och tar ansvar för att driva förändring som kan stärka varumärke, arbetsmiljö och utveckla försäljningen.

  • Organiseringskompetens handlar om att utifrån givna krav på resultat, kunna planera och strukturera arbetet. Du kan planera och arbeta på ett systematiskt sätt och förmår skapa struktur, både för dig och andra. Du bidrar till ordning och reda, är duktig på att följa och utforma rutiner och instruktioner samt är uppmärksam på detaljer som bidrar till hög kvalitet och säkerhet. Organiseringskompetens innebär också att förmå arbeta disciplinerat och uthålligt över tid.

  • Utvecklingskompetens innebär att du vågar pröva nya tankar och handlingssätt för att bidra till verksamhetens utveckling. Du är duktig på att upptäcka utvecklingspotential, pröva nya idéer och sätta igång och driva förändringsarbete. Du tar också ansvar för att kontinuerligt utveckla din egen kompetens.

  • Hållbarhetskompetens handlar om att i kundmötet kunna lotsa kunder i att göra hållbara vägval baserat på kundens behov och verksamhetens produkter och tjänster. Du kan beskriva den egna verksamhetens arbete med hållbarhet (hållbarhetserbjudande). Du kan också svara på kunders frågor rörande olika hållbarhetsaspekter av verksamhetens produkter och tjänster (kan handla om relevanta produktmärkningar och standarder).