Att utbilda sig till e-commerce manager kan vara nog så svårt givet att det är en snabbt föränderlig arena. Att vara nyfiken och orädd är därför bra egenskaper att ha, menar Dennis Demirtok CDO och tidigare e-commerce manager på Flattered, ett svensk sko- och accessoarvarumärke med framgångsrik försäljning på nätet.
Det är genom att vara nyfiken, googla, testa och dra lärdom av hur andra gör som Dennis har blivit bra på det han gör; att förstå och utveckla en e-handel så att den är funktionell och snygg.
– Det finns inget rätt och fel i den här världen. Bara saker som fungerar bättre och sämre, menar Dennis. Och fungerar det sämre kan man göra om och göra bättre och det är ingen stor sak.
Tack vare att hans pappa var tidig med e-handel, fick Dennis möjligheten att utforskade vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. Lärdomar som han tog med sig till Flattered, där han började som e-commerce manager för fyra år sedan. Under de åren har han inte bara varit en del av företagets framgång, han har nu det övergripande ansvaret för att utveckla företagets digitala affär i rollen som CDO – Chief Digital Officer.
Övergripande IT-ansvar
Ansvarsområdena som vilar på honom sträcker sig från att leda och utveckla det team på sex personer som jobbar med Flattereds e-handelslösning. Han är även den som har kontakten med underleverantörerna som förser företaget med de digitala plattformar på vilka företagets e-handel vilar. Alla IT-relaterade beslut som fattas i företaget är ytterst Dennis ansvar. Att ha en chefsroll och att leda andra var däremot aldrig hans ambition, det har bara blivit så, givet hans breda kunskap och perspektiv.
– Jag försöker att leda mina kollegor som jag hade velat bli ledd, säger han. Så mycket har hänt av bara farten, när vi har vuxit som bolag. När jag var e-commerce manager låg mer ansvar på mig, än vad som egentligen ska ligga på en sådan roll, därför breddades den och blev till CDO. Förändringen gör att det är tydligt att jag kan fatta vissa beslut som påverkar bolaget i stort.
Teknik, sälj och estetik…
Dennis är lagd åt det tekniska hållet, vilket bidrar till förståelsen som behövs för att kunna utveckla och driva e-handel. Men det stannar inte vid det, att kunna sälja och samtidigt ha en känsla för det estetiska är avgörande i den här rollen och det är där hans stora fördelar ligger. Han har lyckats kombinera det tekniska med det estetiska för att på så sätt driva en framgångsrik digital affär. Jobbet innebär mycket kod och avancerade systemstrukturer vilket är komplext. Och även om Flattered har vuxit är det fortfarande ett relativt litet företag vilket gör att det krävs att man har koll på olika delar. Man behöver vara ”dubbelfungerande”, menar Dennis där den tekniska kunskapen är avgörande.
… och ledaregenskaper
E-handel är ett område som är snabbt föränderligt vilket gör att en utbildning i princip är inaktuell när man är färdig i skolan. Givet det är det bra att vara lite bra på många saker. Dennis ser det som en nyckel för att det i hans roll ligger att hantera så många olika saker. Han budgeterar, beställer avancerade hemsideslösningar, han är innovativ i sökandet efter lösningar för framtidens e-handel. Samtidigt som han ska leda människor i organisationen. Alla de sakerna går inte att plugga till. En del av det behöver finnas av sig själv.
– Att ha ledaregenskaper är viktigt. Det behövs för att kunna motivera alla att göra sitt bästa. Ett bolag växer inte utan sina anställda. Och samtidigt är den tekniska kunskapen och känslan det absolut viktigaste både i rollen som e-commerce manager och CDO, menar Dennis.
Våga testa och ha fel
Han går till jobbet och tycker att allt är roligt. E-handel – att få vara en del av den digitala utvecklingen och påverka hur framtidens e-handel ska se ut, är det roligaste han vet. Att det hela tiden går att utveckla för att man sätter användaren i fokus, oavsett om det är för kunderna eller för organisationen, gör det intressant. Hans ambition är hela tiden att hitta så smarta lösningar han kan för att Flattered ska bli så effektiva och lönsamma som möjligt.
– Jag ser problem som kan lösas och försöker sedan att lösa de problemen. Jag testar mig fram och då brukar saker lösa sig. Det är ett stort problem för många, det här att de inte vågar, så jag försöker lära andra att göra det. Ibland hänger lösningen på att man vågar ha fel. Det finns inget rätt eller fel. E-handel är helt enkelt för nytt för det, säger han till sist.