list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Butiks­ledare

SSYK

  • 1730
  • 5221

En butiksledare (butikschef) ansvarar för den dagliga driften i butiken.

Detta innebär att både driva och utveckla verksamheten samt leda, coacha och inspirera butikspersonalen för att butiken ska nå resultat. En butiksledare planerar och driver aktiviteter i butiken samt schemalägger, rekryterar och kan även hantera personalfrågor, ansvara för utvecklingssamtal och i vissa fall har även butiksledaren formella personalansvaret. Hur operativ en butiksledare är kan även variera. I många fall är butiksledaren själv delaktig i den dagliga försäljningen och kundmötet i butiken. En butiksledare kan ingå i ledningsgrupp och/eller har ett nära samarbete med ledningen. Butikens storlek samt om den är fristående eller ingår i en kedja är faktorer som avgör butiksledaren ansvarområde och/eller personalansvar. I de flesta fall har butiksledaren försäljning- och budgetansvar samt ansvar för att varulagret är optimerat och butiken exponerad på bästa sätt.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En butiksledare har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Inköpare Företags­säljare E-Commerce Manager

Intervju

  • Som tolvåring började Elin sälja jordgubbar utanför den lilla butiken i Lärbo på norra Gotland. Som tjugoåring blev hon Coops yngsta butikschef.

    Elin har jobbat på Coop i tio år. Efter sommarjobbet som jordgubbsförsäljare började hon jobba extra som varuplockare och sedan som butikssäljare. För två år sedan, när hon fyllde tjugo, blev hon butikschef.
    – Jag tror att Coop Gotland fick upp ögonen för mig när jag fick ansvar för hela kolonialdelen i butiken. De såg att jag kunde ta hand om stora områden. Att jag stannat kvar och tycker det är kul att jobba här har också fått dem att tro att jag är någon att satsa på, säger hon.

    Från butikssäljare till butikschef
    Eftersom butiken är liten är steget från butikssäljare till butikschef inte så stort tycker Elin. Hon hanterar beställningar från sina ansvarsområden, plockar varor och arbetar med gavlar och exponeringar precis som förut. Den stora skillnaden är personalfrågorna för de åtta medarbetarna som innebär schemahantering och att se till att de trivs.
    ­– Det har inte varit en lätt uppgift att få alla nöjda. Det är ju inte alla som klickar med varandra men jag har jobbat här länge och har bra kontakt med de jag jobbar med. De litar på mig och tycker jag gör bra saker så jag har nog haft det ganska lätt ändå, säger hon.

    Får mycket stöd från kontoret
    Det var hennes tidigare chef som erbjöd Elin, som från början var väldigt blyg, att ta över när han gick vidare till en större butik på ön.
    – Han pushade mig och jag kände att jag skulle ångra mig om jag inte tog chansen. Jag tänkte att jag kanske inte kan allt som behövs men att det finns folk som kan hjälpa mig.

    Hon får mycket stöd från kontoret där vd:n och personalchefen för Coop Gotland sitter. Hon får också hjälp av en butikscoach som kommer ut till henne och kollar hur det går.
    – Det mest överraskande har varit att det är så mycket administrativt jobb och ekonomi som jag inte alls har någon utbildning för. Det har varit svårt att sätta sig in i saker som man egentligen inte förstår. Jag är fortfarande inte med på allt men jag får ju hjälp så det känns tryggt att det alltid finns folk som backar upp mig när jag behöver hjälp.

    Snart butikschef i en större butik
    Elin gick Medialinjen på gymnasiet. Hon var intresserad av film och foto och hade från början inga planer på att fortsätta jobba i butik.
    – Nu är jag jätteintresserad av att utbilda mig vidare inom handeln och min strävan är att få gå en chefsutbildning inom Coop dit ett antal i Sverige varje år blir utvalda att gå.

    Inom kort börjar hon jobba som ställföreträdande butikschef för en större Coopbutik några kilometer därifrån.
    – Jag ser det som en utmaning att det är en större butik och att få komma till något nytt.  Jag kan inte säga att jag alltid kommer jobba kvar inom Coop, det finns kedjor där man kan äga sin egen butik och det kan vara intressant i framtiden, men just nu trivs jag hur bra som helst.

  • När Anders startade livsstilsbutiken Grandpa tillsammans med två vänner hade han testat flera olika jobb – men hade ingen aning om vad det innebar att driva en butik.

    Fröet till livsstilsbutiken Grandpa sattes när Anders inspirerades på resor runtom i världen. Efter fem års studier i finansiering på högskolan kom Anders fram till att han ville satsa på att driva butik. Tillsammans med två vänner satsade de drygt 30 000 kronor var och startade aktiebolag.

    Trion knackade på hos ALMI och fick ett lån på en halv miljon för att dra igång sin butik. Idag har affärsverksamheten vuxit till tre butiker, en webbshop, två sällskapsspel och en egen TV-show. Och mycket mer är på gång. Men resan har varit långt ifrån enkel och bekväm.
    – Vi är riktiga knegare och jobbar alltid tills vi blir färdiga. I början jobbade vi nästan jämt och plockade ut lite i lön, berättar Anders.

    Vad visste ni om att driva butik innan ni började?
    – Inte ett dugg. Vi hade alla testat massor av olika jobb innan vi drog igång Grandpa. En gång räknade vi ut att vi haft 35 olika extrajobb var. Jag har bland annat arbetat som fönsterputsare, byggjobbare och bartender. Att visa att du varit beredd att testa många olika jobb för att lära dig att arbeta är ett stort plus när någon söker jobb hos oss.

    Varför tror du att ni lyckats?
    – Vi har alltid gjort vår grej och strävat efter att skapa en skön vardagsrumskänsla i butiken där alla känner sig välkomna. Många butiksplanerare har kommit till oss för att förklara hur vi borde göra för att öka försäljningen, men vi har aldrig lyssnat. På Grandpa ska det inte vara något köptvång, det viktigaste är att alla känner att de trivs i butiken. Det hänger samman med vårt val av inredning, musik och personal i butiken.

    Hur ser ni på er personal?
    – Vi försöker lägga mycket krut på personalen. I dagsläget är vi cirka 35 anställda och det känns som en enda stor Grandpa-familj. Vi har inte startat Grandpa för att gå runt som några direktörer och bestämma. Men att se företaget växa och kunna anställa massa duktiga människor är en stark drivkraft. Nu har vi också anställt en vd för att få lite mer strategiskt tänk. Vi är tre otåliga entreprenörer som börjar på något nytt innan färgen hunnit torka, säger Anders.

  • 14 år gammal började Cecilia jobba extra på The Body Shop. Idag är hon 38 och vd för företaget i Sverige och Danmark med 125 butiker samt e-handel.

    Vad gör du i din roll som VD inom handeln?
    – Jag är strategiskt ansvarig vilket innebär att jag fokuserar på helheten och hur vi skapar framgång på sikt. Jag jobbar tätt med ledningsgruppen och med att bygga relationer och skapa motivation.

    Hur kan en vanlig dag se ut?
    – Jag kommer in tidigt och läser mejl. Sedan brukar jag gå runt och hälsa på alla på kontoret. Min dörr är alltid öppen och det dyker ofta upp saker som jag behöver ta itu med. På mitt bord ligger ofta olika avtal som ska gås igenom och undertecknas. Jag har koll på resultat och budget och jag försöker komma ut och besöka våra butiker så ofta som möjligt. Ingen dag är den andra lik.

    Hur började din karriär inom handeln?
    En dag när jag var 14 år var jag med min mamma i köpcentrumet Birsta i Sundsvall. – Jag passerade The Body Shop som hade brun papp för skyltfönstren, butiken skulle öppna inom kort. ”Där vill jag jobba”, sa jag till min mamma. Jag ringde själv och frågade om jag fick göra min praktik där i en vecka, och det fick jag.
    Jag älskade att vara i butiken och stannade varje dag till stängning. Det var något speciellt med den familjära känslan i butiken och passionen för företaget som så tydligt märktes bland medarbetarna. Jag ville aldrig gå hem. Mot slutet av veckan tänkte jag ta mod till mig och fråga om jag kunde få jobba extra i butiken men butikschefen hann före med frågan. Självklart tackade jag ja.

    Vad hände sedan?
    Jag jobbade extra på The Body Shop varje helg och sommar fram tills jag tog studenten från Handels- och administrationsprogrammet 1996. Därefter har min karriär fortsatt inom The Body Shop inom ett flertal olika roller. De första fem åren efter studenten jobbade jag i olika The Body Shop-butiker i England. Där är karriärsstegen tydliga vilket passade mig bra. Efter en tid blev jag, bara 22 år gammal, butikschef.

    Väl tillbaka i Sverige hoppade jag på ett vikariat som distriktschef med ansvar för hälften av alla The Body Shops butiker i Sverige. En omorganisation inom The Body Shop ledde vidare till en tjänst som commercial manager med arbetsuppgifter som att planera event, göra prisberäkningar och se över beställningar. Därefter har jag jag jobbat som försäljnings- och marknadschef.

    Med alla samlade erfarenheter tog Cecilia under sommaren 2013 över rodret som vd för The Body Shop.

    Hur kändes det?
    – Det var jätteläskigt men samtidigt oerhört roligt och utmanande.

    Vilka egenskaper har tagit dig dit du är idag?
    – Jag är generalist och gillar att bredda mig. Jag har lätt för att engagera människor och så brinner jag ju mycket för varumärket.

    Vad är roligast?
    – Att jobba med så otroligt passionerade och inspirerande människor som tror på vår verksamhet.

    Största utmaningen?
    – Att få allas förtroende, att de litar på mig och min vision. Alla ska känna sig trygga och vi ska styra åt samma håll.

    Foto: Björn Mattisson

Utbildningsvägar

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en butiksledare behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i en butik. Sådant arbete under helger och lov ger erfarenheter som är meriterande. Du kan också ha nytta av erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i andra branscher.

Kompetensprofil

Förutom erfarenhet av, och kunskap om, de produkter som butiken säljer ska en butiksledare ha en god ledarskapsförmåga, samarbetsförmåga samt vara serviceinriktad och kommunikativ. Vidare ska du ha en god säljförmåga och organisationsförmåga samt vara analytisk.
  • Då butiksledaren har ansvar för att leda och inspirera personalen i butiken är det viktigt att butiksledaren har förmåga att utveckla och motivera sitt team. Butiksledaren ska på ett engagerat sätt skapa en gott teamarbete och vara en given ledare. Ledarskapsförmåga innebär också att kunna arbete med coaching och feedback som verktyg.

  • Att vara serviceinriktad innebär ett intresse för människor och ett driv av att hjälpa till. Att ha god service är grunden för att hitta tillfredställande lösningar utifrån kundens behov.

  • En butiksledare ansvarar för att skapa ett gott samarbete bland butikspersonalen samt få alla medarbetare engagerade att uppnå butikens försäljningsmål. Det är viktigt att kunna sätta gruppens behov framför sitt eget.

  • En god kommunikationsförmåga innebär att kunna kommunicera på ett tydligt sätt med både medarbetare och kunder. Det är viktigt att kunna anpassa sin kommunikation efter person och situation. Det är också viktigt att butiksledaren kan inspirera andra butiksmedarbetare till ökad försäljning.

  • Att ha en god säljförmåga innebär att skapa ett förtroende hos kunden. Det är viktigt att kunna hantera olika typer av människor för att försäljningen ska bli så framgångsrik som möjligt. Det är också viktigt att en butiksledare drivs av att göra affärer och uppnå försäljningsresultat.

  • En butiksledare behöver ha en god organisationsförmåga då det är viktigt att kunna planera och prioritera det dagliga arbetet. Då schemaläggning ofta är en arbetsuppgift som ingår är det viktigt att kunna vara strukturerad och organiserad.

  • Att ha en förståelse för analyser av resultat, rapporter och nyckeltal är viktigt för att få en så lönsam affär som möjligt. En butiksledare bör ha en analytisk förmåga och ett sinne för siffror för att maximera lönsamheten i affären.