list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

E-Commerce Manager

SSYK

Ansvarar för försäljningen och marknadsföringen i en webbutik samt ansvarar för att vidareutveckla webbutiken i led att förbättra lönsamheten, öka försäljningen, öka tillgängligheten och stärka varumärkesupplevelsen.

Detta kan göras genom att genomföra kampanjer i exempelvis sociala medier, digitala kanaler och nyhetsbrev. Vidare är en E-Commerce Manager kontaktperson mot underleverantörer i frågor som handlar om förbättringar inom webbutiken och driver ibland projekt antingen tillsammans med leverantör eller självständigt. Arbetet kan innebära att samla in specifikationer på produkter och beskriva dessa på ett informativt och säljande sätt i webbutiken. I vissa fall ingår även att producera produktbilder, rörlig bild samt genomföra efterbehandlingar innan publicering sker på webben. Beroende på företagets storlek och struktur kan en E-Commerce Manager ha personal- och budgetansvar. Att hantera webbanalyser relaterade till webbutiken och kommunicera relevant information internt är något som E-Commerce Managern ofta ansvarar för. Arbetet innebär ofta många kontaktytor med IT-avdelningen, logistik, försäljnings- och marknadsavdelningen.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En e-commerce manager har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Butiks­ledare

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli onlinemarknadsförare. Gymnasieskolans ekonomiprogram, lägger en bra grund för de yrkeshögskolor och andra eftergymnasiala utbildningar som utbildar onlinemarknadsförare.
    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

Kompetensprofil

Förutom goda kunskaper om e-handels uppbyggnad och förståelse för verksamheten ska en E-Commerce Manager ha en god samarbets- och kommunikationsförmåga, vara kreativ, analytisk samt ha en god digital kompetens. I vissa fall efterfrågas en god ledarskapsförmåga för personal och/eller projekt.
  • Att vara kommunikativ innebär att målgruppsanpassa kommunikation och marknadsföra företaget via rätt kanaler. Det är också viktigt att en E-Commerce Manager har en kommersiell förståelse för verksamheten.

  • Att ha en kreativ förmåga innebär att ha en känsla för bild, rörlig bild och text samt hur det på bästa sätt appliceras utifrån företagets huvudkoncept och övergripande strategi. Vidare är det även en fördel att vara uppdaterad på de senaste trenderna inom den bransch företaget är verksamt.

  • En E-Commerce Manager har många kontaktytor både internt och externt. Detta ställer höga krav på en god samarbetsförmåga.

  • Datorn är ett viktigt arbetsverktyg, vilket ställer höga krav på förståelse för olika system och företagets infrastruktur. En E-Commerce Manager förväntas oftast ha kunskap inom flertalet digitala program samt ha erfarenhet av sociala medier och andra webbplattformar.

  • Att ha en god förståelse för analyser av resultat, rapporter och nyckeltal är viktigt för att få en så lönsam affär som möjligt. En E-Commerce Manager bör ha en analytisk förmåga och ett sinne för siffror för att optimera lönsamheten och säkra den digitala affären.

  • Då en E-Commerce Manager kan vara ansvarig för att leda personal och/eller projekt är det viktigt med förmåga att utveckla och motivera sitt team samt driva och säkra implementeringen av projekt. E-Commerce Manager ska på ett engagerat sätt skapa en gott teamarbete och vara en given ledare. Ledarskapsförmåga innebär också att kunna arbete med coaching och feedback som verktyg.