Hasse är lagerarbetare på Coop Forum i Visby där han jobbar med varumottagning och online-beställningar.
– När man jobbar både på lager och online är det viktigt att ha ordning och reda. En onlinekund ska veta att de får de varor de beställt. Varorna ska vara färska och fräscha, du ska tänka som om det var till dig själv du handlade, säger han.
Coop Forum ligger i ett nytt handelscentrum precis utanför Visby. Butiken har funnits här i två och ett halvt år och tillhör gruppen Stora Coop med en yta på cirka tretusen kvadratmeter.
När Hasse kommer på morgonen ser han först och främst till att det är städat på lagret. Sedan tar han emot de tre till fyra långtradarna som dagligen kommer med varor. När varorna är lossade fyller han lastbilarna med tomgods och ser till att det blir rätt mängd i varje bil för att inte förlora pengar.
– Hos oss är det bara jag som jobbar med lagret så jag måste se till att varumottagningen fungerar. Det är ofta ett ställe där man lämpar av saker man vill bli av med. Det står pallar, vagnar och skräp som till slut gör att man inte kan ta emot varor och så vill inte jag ha det, säger han.
Behöver inte gå på gym
Varje dag tar han emot 50–75 pallar som han ställer ut på de olika avdelningarna med hjälp av en eltruck.
– Idag har hittills jag gjort över milen så i det här jobbet behöver man inte gå på gym.
Varje pall har ett ID-nummer och prickas av gentemot en följesedel. Han kollar också att varorna är hela.
– Om något är trasigt eller fel reklamerar jag det via vår butikssupport. Om det fattas en pall måste jag få fram vilka varor som saknas. Jag har ett ansvar att det inte försvinner varor utan att de noteras, annars blir det svinn i systemet.
Utmaningen i lagerjobbet är logistiken.
– Du måste tänka ett steg längre hela tiden. Om du får in femtio pallar och samtidigt ska ut med tjugo måste du veta var du ska göra av allt för att inte skapa kaos i butiken.
Vid åttatiden på morgonen kommer butikssäljarna som tar hand om pallarna i butiken. Tomgodset kör han till varumottagningen där det staplas på höjden.
Online-försäljningen tar över arbetsdagen
Resten av dagen jobbar han med online-försäljningen.
– Online innebär att jag får en plocklista på datorn varje morgon för ett antal personer som ska ha varor levererade, både privatpersoner och företag. Intresset ökar hela tiden och varje varukorg blir också allt större så det här fyller numera större delen av min arbetsdag.
Ordern kopplas till en plockdosa där Hasse får upp kundens varukorg. Han går sedan själv runt i butiken med en kundvagn och bärkassar, plockar i varorna och skannar dem. När han är klar skriver han ut etiketter till bärkassarna och en kvittens till kunden. Slutligen kör han ut varorna som levereras personligen vid dörren inom tre mils radie.
Stor frihet i jobbet
– Det bästa med jobbet är friheten. Jag brukar skämtsamt säga att jag kommer när jag vill och går när jag vill och jag gör vad jag vill däremellan. Jag har byggt upp ett förtroende under många år, de litar på mig.
Hasse har jobbat i dagligvarubranschen sedan 1975. Han började som sommarjobbare på Domusvaruhuset i Visby som ledde till jobb som butikssäljare på flera olika avdelningar. Han har också varit butikschef på södra Gotland.
– Jag var chef där i sju år tills Coop bestämde sig för att lägga ner butiken och då drev jag den lanthandeln själv i fyra år tills det inte bar sig längre, berättar han.
Ställer höga krav på medarbetarna
Han har växlat mellan olika roller och har mycket erfarenhet som gör att han kan ställa krav på sina medarbetare. Eftersom kunden kan beställa varor fram till midnatt så vet han aldrig förrän på morgonen hur många kunder de har och om han behöver ta hjälp att plocka varor.
– För mig är det därför viktigt att jag utbildar mina medarbetare så att de gör precis som jag skulle gjort. Jag tycker att det är ett jättegivande arbete att få lov att ta hand om en kunds mat. Det är jag som ser till att en kund fysiskt sett får mat på bordet.
Att vara servicemedveten är viktigt i onlinejobbet, särskilt som de ofta handlar mer än en vanlig kund.
– Genomsnittskassen online ligger på över tusen kronor. Du kan tappa en strökund som handlar för tiotusen om året men det blir mer kännbart att tappa en onlinekund som kanske handlar för femtiotusen om året.
Att ha god varukännedom är också viktigt i onlinejobbet tycker Hasse.
– Om en vara är slut kan kunden välja att få en likvärdig vara och då måste man känna till sortimentet så pass bra att man vet vad en likvärdig vara är.
Hasse lägger till att han även tar hand om sådana småsaker som ingen annan riktigt har ansvar för.
– Det är jag som byter lysrör eller går ut och hissar flaggorna när det är storm, så bli inte förvånad över vad en lagerarbetare kan få göra, skrattar han.