list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Kundtjänst­medarbetare

SSYK

  • 4222

En kundtjänstmedarbetares huvudsakliga arbetsuppgift är att ge företagets kunder service vid frågor gällande bland annat betalningar, leveranser och sortiment.

Detta sker genom att besvara kundens frågeställningar via telefon, mail och ibland även via chatt. Handläggning av order, returer samt reklamationer är vanligt förekommande arbetsuppgifter. En kundtjänstmedarbetare hanterar framförallt inkommande ärenden. Merförsäljning samt information om aktuella erbjudanden och kampanjer är förekommande arbetsuppgifter. Arbetet utförs oftast i team av varierande storlek där man arbetar mot gemensamt uppsatta mål. Idag bedriver företagen i stor utsträckning e-handel och därför kan kundtjänstmedarbetaren bli kundens personliga och enda direktkontakt med företaget om det inte finns en fysisk butik/handelsplats. Hos vissa arbetsgivare förekommer även bemötandet av kunder i sociala medier och andra digitala kanaler.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En kundtjänstmedarbetare har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Företags­säljare Inköpsassistent

Intervju

  • Skincitys nisch är att sälja professionell hudvård på nätet. Här är alla kundtjänstmedarbetare utbildade hudterapeuter.
    – Vi gör skräddarsydda recept för hudvård och makeup till våra kunder genom mejl, chatt, telefon och ett hudtest som finns på vår hemsida. Det är vi unika med, säger Elin som är kundtjänstansvarig.

    Skincity är ett snabbväxande e-handelsföretag inom professionell hudvård på nätet. Femton av deras sextio anställda arbetar på kundtjänst. Alla är utbildade hudterapeuter och deras roll är att hjälpa kunderna att hitta passande hudvårdsprodukter genom mejl, chatt, telefon och ett hudtest. Varje kund får ett skräddarsytt recept med rekommenderade produkter och märken inom hudvård och makeup.
    – Jag är van att titta och klämma på huden men det går faktiskt alldeles utmärkt att inte träffa kunderna. Vi ställer många och detaljerade frågor istället. I de fall det rör sig om ovanligare hudåkommor vill vi däremot gärna se huden och då kan man mejla bilder till oss, säger Elin som är kundtjänstansvarig.

    Kunderna vågar öppna sig
    Många som hör av sig till Skincitys kundtjänst har verkligen hudproblem.
    – Man kan ha kraftig akne eller rosacea med stark rodnad och irritation i huden som gör att man helst undviker att kliva in på en salong eller vill prata om sina besvär över en butiksdisk. Här får man vara lite anonym. Vi märker att kunderna vågar ställa fler frågor och de skickar gärna bilder på sig själva. De slipper också känslan av att bli pushade till att köpa något eftersom vi bara kan rekommendera produkter här på kundtjänst, säger Elin.

    Så hittar de rätt hudvårdsprodukt
    Skincity har ett stort showroom med testprodukter på varenda kräm, rengöring, serum och makeup som de säljer i sin nätbutik.
    – Det behöver vi som ett arbetsverktyg när kunderna ringer så vi kan svara på hur en kräm känns och doftar, hur en produkt är i jämförelse med en annan eller för att kunna ge råd om nyanser i makeup-produkterna.

    Det är ett stort sortiment att hålla koll på och de håller sig uppdaterade genom att lusläsa om varje produkt, låna hem och prova olika varumärken själva och genom agenturernas produktutbildningar.
    – Man måste verkligen brinna för jobbet för det är mycket att sätta sig in i om man ska vara en bra kundrådgivare, säger Elin.

    Viktigt att kunna formulera sig
    Elin började som kundtjänstkoordinator på en hudvårdsagentur för femton år sedan. Hon svarade inte på hudfrågor då men fick ett fördjupat intresse. Efter några år ville hon gå vidare inom branschen och utbildade sig då till hudterapeut. Därefter har hon både varit anställd och drivit egen hudvårdssalong.
    – En hudterapeut har vanligen ett ganska rörligt och fysiskt jobb, här sitter vi mycket vid datorn och skriver så det är minst lika viktigt att du kan formulera dig väl i skrift som att vara expert på hudvård. En annan skillnad är att vi arbetar med många kampanjer som innebär snabba tempoväxlingar. Från en dag till en annan kan det komma in tre gånger så mycket mejl eller dubbelt så många hudtest vilket innebär att hudanalyserna måste göras på kortare tid utan att det påverkar kvaliteten mot kunden.

    En uppskattad kundtjänst
    Kundtjänst tar hand om alla kundärenden åt företaget och svarar även på frågor om reklamationer, byten, återköp och spårning av paket. De slussar också vidare synpunkter och önskemål till rätt personer inom företaget. Men till största del handlar det på Skincity om rådgivning inom hudvård.
    – Våra kunder uppskattar den här tjänsten enormt. Att få rekommendera det vi tror från hjärtat ska hjälpa kunden och sedan få tackmejl där de berättar att de aldrig har haft så fin hy sedan de kom i kontakt med oss – det är det som driver mig, säger Elin.

Utbildningsvägar

  • Det finns flera utbildningsvägar som lämpar sig för någon som vill bli kundtjänstmedarbetare. Utöver gymnasieskolans ekonomiprogram och handels- och administrationsprogram, kan andra yrkesprogram kombineras med sälj- och servicekurser för att ge rätt kompetens.

    Handelsrådet certifierar gymnasiala handelsutbildningar som ger den kompetens som handelns företag efterfrågar.
    Hitta utbildning via karriarihandeln.se:
    Visa utbildningar

    Läs mer på följande länkar:

    Certifierade gymnasiala handelsutbildningar

    Skolverkets information om ekonomiprogrammet

    Skolverkets information om handels- och administrationsprogrammet

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en kundtjänstmedarbetare behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i handeln. Arbete under helger och lov ger erfarenheter som många arbetsgivare värderar högt. Du kan också ha nytta av erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i andra branscher.

Kompetensprofil

Utöver ett intresse för, och goda kunskaper om, de produkterna som säljs ska en kundtjänstmedarbetare vara serviceinriktad, uthållig, ha god digital kompetens, samarbetsförmåga, organisationsförmåga samt vara kommunikativ.
  • Att vara serviceinriktad innefattar att vara lyhörd gentemot kundens behov och kunna bemöta de på bästa sätt. Det innebär även att skapa och bibehålla goda kundrelationer.

  • Då kommunikationen sker utan ett fysiskt möte med kunden krävs en mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skift. Det är viktigt att kunna anpassa sin kommunikation utefter kunden och dennes situation. Många arbetsgivare efterfrågar i större utsträckning ytterligare språkkunskaper utöver svenska. Förutom engelska efterfrågas ofta andra nordiska språk.

  • En kundtjänstmedarbetare ska ha ett gott ordningssinne och fungera i ett högt arbetstempo med höga krav på att vara effektiv, hantera flera parallella uppgifter samt bemöta kunderna med bibehållen kvalité. Arbetstempot kan oftast variera vad avser säsongsmönster.

  • Förutom telefon är dator det främsta arbetsverktyget, vilket ställer höga krav på god datorvana och förståelse för olika affärssystem samt i vissa fall även sociala medier och andra digitala program.

  • Vid kundkontakten är det viktigt att kundtjänstmedarbetaren kan hantera påfrestande och stressande situationer, ärenden och kunder med bibehållet lugn.

  • En god samarbetsförmåga handlar om att vara en del av ett team och på ett engagerat sätt arbeta tillsammans med gruppen mot de gemensamma målen.