Jenny är marknadskoordinator på Clas Ohlson och ansvarar för att koordinera reklamkampanjer på den svenska marknaden.
– Jag sitter mitt i produktionen. Tempot är högt, detaljerna många och det är väldigt roligt, säger hon.
Jenny började jobba som marknadskoordinator på Clas Ohlson för ett år sedan då hon kom från en liknande tjänst på Svenska Spel. Den spännande branschen, det breda och intressanta sortimentet och hennes koppling till Insjön i Dalarna, där huvudkontoret ligger, gjorde det enklare att bryta upp en tillvaro hon trivdes med men ändå ville förnya.
– Den stora skillnaden är att vi säljer produkter som lagerförs här, saker kan ta slut. Man måste ha koll hela vägen från lagersaldo till vad vi kommunicerar ut till butikerna och det är nytt för mig, säger hon.
Koordinerar kampanjer på den svenska marknaden
Clas Ohlson är expansiva och finns idag i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien och Förenade Arabemiraten. Varje land har en marknadsavdelning och Jenny koordinerar kampanjer på den svenska marknaden, framförallt för teve och tryckt media. Målet är att få kunden att besöka någon av deras butiker, antingen fysiskt eller på nätet.
– Jag koordinerar materialet för dessa kanaler mot vår mediebyrå som gör våra medieköp och mot vår reklamavdelning som producerar allt material. Utöver det driver jag Clas Ohlsons kundklubb ”Club Clas” som innebär mycket jobb med bland annat nyhetsbrev och sms-utskick till våra medlemmar.
Säkerställer kampanjprodukterna
Inför varje kampanj tas en presentation fram på koncernnivå som visar hur det övergripande maneret kommer se ut i deras olika kanaler. Jenny får också en lista från säljavdelningen med produkter de ska fokusera på.
– Därifrån är det mitt ansvar att med säljkoordinatorn välja ut produkter som passar för respektive kanal och i samråd med reklamavdelningen ta fram material där produkt, pris och erbjudande lyfts fram så att det blir tydligt och intressant för våra kunder.
Jenny sitter mitt i produktionsprocessen med stenkoll på tidplaner och leveranser.
– Jag gillar det operativa arbetet, att koordinera och jobba med kommunikationen för att få fram våra produkter och erbjudanden på bästa sätt. Jag måste se till att hela kedjan länkar i varandra, från starten då vi drar igång planeringen med mediebyrån, till produktion och leverans.
Brinner för marknadsföring
Jenny gick ekonomisk linje på gymnasiet, sedan en yrkesförberedande marknadsföringsutbildning på Frans Schartau och slutligen tog hon en magisterexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring. Efter utbildningen har hon jobbat som marknadskoordinator i olika branscher.
– Jag brinner för marknadsföring, det är intressant med reklam och kommunikation för alla har en åsikt om det. Det är kul men också utmanande. Sedan händer det saker hela tiden som man måste ta hänsyn till på kort varsel och det passar mig, säger hon.