
Ellos har gått från postorder till att bli ett stort varuhus på nätet. Här jobbar Caroline i en ny roll som visual merchandiser.
– Det är ständigt nya saker på gång och det är väldigt utmanande och kul, säger hon.
För snart ett år sedan blev Caroline visual merchandiser på Ellos som idag bara finns online. Hon har hand om kampanjshopparna på Ellos.se och ansvarar också för att sajtens utseende och uttryck följer den övergripande marknadsstrategin.
Skapar ett köpvänligt flöde i shopparna
I samråd med sortimentsavdelningen gör hon det kreativa uttaget av produkter och skapar ett köpvänligt och harmoniskt flöde i shopparna med inspirationskollage, modellbilder och stilleben som bara visar produkter. Hon jobbar över alla affärsområden men tyngdpunkten ligger på dam som är störst.
– Det är viktigt att shopparna får en bra blandning av vår egen kollektion och externa varumärken. Mixen måste göras på ett trovärdigt sätt så att det stärker våra egna produkter, säger hon.
Elloskatalogen har ersatts med en ”commercial look book” som kommer i brevlådan en gång i månaden. Det är i princip det enda som finns kvar från postorderverksamheten. Den jobbar Caroline med dagligen på ett eller annat sätt.
– Jag ser över flödet och upplägget på varje sida och planerar samtidigt in var i shoppen vi behöver stilleben. Jag bestämmer också hur vi jobbar med sajten och dess shoppar så vi får samma uttryck i alla kanaler för en kampanj eller ett event.
Älskar att jobba i studiomiljö
Vid plåtning av stilleben och ibland andra plåtningar tar Caroline in en fotograf, men för det mesta jobbar hon i Ellos studio där hon stylar, matchar och plåtar produkter.
– Jag är kreativt lagd och älskar att jobba i studiomiljö, det är det bästa. I snitt gör vi en plåtning med stilleben varannan vecka, ibland oftare. Jag passar också på att göra stilleben och extra material när jag är iväg på större uppdrag, som nyligen när jag var i Kapstaden. Man behöver ha lite split vision och vara väldigt påkopplad på jobbet, säger hon och skrattar.
Bilderna läggs in i Ellos bildbank där hon ser till att de kategoriseras, blir godkända och tillgängliga för alla. Hon samarbetar med många i företaget och har en tät kommunikation om uttryck, bilder och sådant som rör hennes jobb som visual merchandiser.
Så håller hon sig uppdaterad
I hennes roll är det viktigt att hålla sig uppdaterad på trender och influenser och hinna göra ett kreativt omtag inför varje plåtning.
– När man har mycket att göra är det lätt att köra vidare med något som blev bra senast och det är aldrig bra att hamna där som kreatör. Hur mycket jag än har att göra avsätter jag tid att bläddra i tidningar, surfa på konkurrenternas sajter eller ta en runda upp till vår sortimentavdelning där det alltid är något intressant på gång. Allt behöver inte vara nytt men man vill ändå få en ny ton och ibland kan det räcka med att man byter ut små detaljer i bilderna, säger hon.
Började som skyltfönsterassistent
Caroline fick jobb som skyltfönsterassistent på KappAhl efter gymnasiet. För att kunna ta nästa steg som visual merchandiser började hon läsa butikskommunikation på Handelsakademin i Göteborg. Under tiden blev hon erbjuden en tjänst på H&M. Där var hon i sex år innan hon blev frilansstylist inom mode och inredning.
– Det var bra med en grund från stor butikskedja. Jag började som ansvarig för skyltningen på H&M i Nordstan som är den tredje största butiken i Sverige. Det var en ganska stor roll att kliva in i och det har format hela mitt sätt att jobba på som visual merchandiser.
Snart lanserar Ellos en ny sajt och tanken är att Caroline ska kunna jobba alltmer som en visual merchandiser gör i en fysisk butik.
– Än så länge är det så mycket som sker per automatik på sidorna. Framöver kommer tekniken göra det mer flexibelt och precis som jag hänger garderob i en butik ska jag enkelt kunna mixa och matcha kläder, skor och accessoarer i webbutiken. Det ser jag fram emot!