Framgångsfaktorer som inköpare
Tilltro att man kan det man gör i kombination med affärsmässighet är framgångsfaktorer när man jobbar som inköpare. Det tillsammans med nyfikenhet och förmågan att ha lite is i magen, det vet Victor Fridholm som jobbar på Stadium.
Som inköpare på Stadium har man ett ansvarsområde snarare än en klädkategori. I Victors fall handlar det om vintersport-, outdoor-, golf- och cykelartiklar och inköp av både sportmode och sportprodukter. Dessutom både kläder och utrustning som ska funka i såväl e-handel som de fysiska butikerna. Som inköpare jobbar Victor bara med externa varumärken, och är inte alls involverad i de egna varumärkena Everest och Soc.
Victors ansvar börjar redan i den strategiska planeringsfasen och slutar först när produkten har landat på Stadiums centrallager. När det sedan är dags för marknadsföring och exponering i butikerna och på webben är det andra avdelningar som tar vid.
Långa inköpsprocesser
Inköpsprocessen varar drygt ett år och börjar med att Victor träffar leverantörerna som Stadium arbetar med. Inköpen görs för två säsonger – vår/sommar och höst/vinter, så det är oftast fullt upp och mycket att hålla reda på. Beställningarna behöver som regel läggas tio till tolv månader innan det ska ut i butik, vilket betyder att mycket behöver beställas redan innan man har sett resultatet av innevarande säsongs försäljning. Till sin hjälp har Victor tidigare försäljningshistorik och statistik som får en betydande roll i valet av produkter. Ett stort förtroende vilar på leverantörerna att förutse kommande trender.
– Det är inte vi som skapar trenderna utan de kommer från marknaden och leverantörerna. Det vi måste göra är att snappa upp rätt grejer och sålla fram det vi tror kommer fungera hos oss, säger Victor.
En inköpares roll handlar främst om att säkerställa en bra affär för Stadium, företaget behöver självklart gå med vinst. Sortimentet växer dessutom snabbt vilket gör att det är viktigt att man vågar lita på att man kan det man håller på med.
– Såklart händer det att man gör fel. Det är aldrig 100% av det man köper in som fungerar, men så länge det är fler saker som funkar än tvärtom brukar siffrorna falla på plats i slutändan, menar Victor.
Resan inom Stadium-familjen
Fjorton år har gått sedan han började jobba på Stadium. På den tiden var han butikssäljare under fyra år, innan han fick jobbet som inköpsassistent på huvudkontoret i Norrköping.
– Jag trivdes på Stadium och ville stanna kvar inom företaget så det var ett både naturligt, självklart och inte minst ett kul steg att ta del av inköpsprocessen, säger han.
Efter några år slutade den inköpare som Victor varit assistent åt och han gavs möjlighet att själv axla rollen som inköpare. Det är nu åtta år sedan, och inköpsrollen har förändrats väldigt mycket under de åren. Idag har Stadium 7 inköpare som jobbar med ett åttiotal leverantörer i olika kategorier, där många av leverantörerna representerar olika varumärken.
– Jag stortrivs med mitt jobb och givet att marknaden och rollen är i förändring är det en ständigt utmanande och utvecklande roll, säger Victor.
Viktiga egenskaper för en inköpare
Kunderna springer enormt fort, vilket gör att inköparna behöver springa ändå fortare, då gäller det att vara nyfiken och hela tiden vilja förbättra, utveckla och driva de egna ansvarsområdena. Victor återkommer till affärsmässighet ännu en gång som en viktig egenskap i rollen som inköpare. Han ser den egna förmågan att både skapa och underhålla relationerna mellan företaget och dess leverantörer som en styrka.
– Det är viktigt att värna om sina leverantörer och att jag tar hand om Stadiums relationer i med och motgång. Där varar ärlighet längst! När jag började som inköpare fick jag lära mig att inte visa någon form av reaktion på det leverantörerna visade. Man skulle köra stoneface för att inte ge någon form av förhoppningar till säljaren. Det gäller inte längre som tur är. Det uppskattas att vi på Stadium är ärliga, visar riktiga känslor och inte lindar in saker.
Fritidsintressen är jobbet
Victor tänker att jobbet blir både roligare och lättare om man som inköpare har förståelse för den kategori man ansvarar för. Han har både ägnat sig åt, och intresserat sig för både vintersport och golf, vilket han känner underlättar inköpsprocessen.
– Golf och vintersport har alltid legat mig nära hjärtat. Gillar man sport och prylar i grunden, vilket jag gör, är det också lätt att fastna för nya aktiviteter och produkter som jag jobbar med. Att jag får jobba med mina stora intressen gör mitt jobb väldigt roligt. Kring mig jobbar dessutom många likasinnade i en härlig bransch, säger han till sist.