englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Inköpare

SSYK

  • 3323

En inköpare ansvarar ofta för ett eller flera områden inom organisationen samt arbetar med att sourca fram nya leverantörer, produkter och/eller varumärken till dessa.

En inköpare ingår i ett team som kan bestå av inköpare, inköpsassistenter, produktchef eller kategoriansvarig. Vidare ansvarar inköparen för att inköpsarbetet är optimerat och möter behov i form av pris, kvalité och leverans till bästa möjliga marginal. En kontinuerlig dialog med leverantörer gällande förhandling av prissättning, villkor, specifikation samt orderläggning kan förekomma. Inköpsarbetet innebär också planering samt analyser av pris och konkurrenter. Arbetet kan vara både operativt och strategiskt samt innehåller ofta budget- och/eller resultatansvar. Stor del av arbetet utförs i affärssystem och kalkylprogram vilket ställer krav på god digital förståelse.

Då handeln i större uträckning blir allt mer globaliserad har inköparen idag fler internationella kontakter, vilket förutsätter goda kunskaper i engelska. Arbetet kan också innebära tjänsteresor.

Under åren 2024-2027 förväntas handeln anställa 1700 inköpare.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En inköpare har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Företags­säljare Logistiker

Intervjuer

  • ”Min dag på jobbet” är en podd från Handelsrådet om alla de olika yrkesroller som finns i handeln. I det här avsnittet berättar Julia Lindström, H&M, om hur man hittar kreativiteten och skapandet i chefsrollen och om vetskapen om att man utgör den största arbetsmiljöfaktorn för sina medarbetare.
    Hör Julia Lindström berätta om sin yrkesbana; från teaterkostymör och mönsterkonstruktör till chef hos klädjätten och dagens roll som department manager assortment support and learning H&M/ avdelningschef på support och lärarndeavdelning på H&Ms inköpskontor.

  • Sandra vet hur man gör ett riktigt fynd. Som inköpare på området klipp och partier har hon blivit något av ett proffs på att nosa upp de bästa affärerna för Hemköps och Willys kunder.

    Sedan ett år tillbaka jobbar Sandra som inköpskoordinator på Axfood som driver butikskedjorna Hemköp, Willys och Snabbgross. Det innebär att hon är inköpare men koordinerar även sina egna affärer med en del administrativt arbete.

    Inom klipp och partier köps varor in som ligger utanför butikskedjornas ordinarie sortiment. Sandra köper både stora partier och varor med kort utgångsdatum från svenska och utländska leverantörer. Affärerna görs oftast på mejl och tar allt från en kvart till en vecka eller två att förhandla fram. Ibland skickas även varuprover.
    – Det är mycket prispunkten som styr hur man gör upp en affär för man vill verkligen känna att man gör ett fynd och kanske få tre varor till priset av en, säger hon.

    Så gör hon fynden
    Kedjorna bestämmer vilka klipp och fyndvaror de vill köpa in. Sandra tittar i deras sortiment och jämför vilka varor de har, de kommer överens om ett pris som de är villiga att betala och sedan upphandlar hon affären med leverantören.
    – När affären är klar skickar jag underlaget till en orderläggare som sköter faktureringen och en flödesplanerare som ser till att varorna transporteras och kommer till vårt lager. Kedjan bestämmer om varorna ska gå i alla deras butiker, om det ska vara med i direktreklambladet eller om det ska vara någon egen aktivitet. Det beror lite på hur stort partiet är.

    Inköparna för det ordinarie sortimentet ansvarar för varsin produktkategori och jobbar antingen med externa varumärken eller egna märkesvaror. Inom klipp och partier handlar Sandra och hennes två kollegor med alla kategorier och märken.
    – Det är svårt att vara expert på allting så vi stämmer alltid av med dem. Vi vill inte heller äventyra deras inköp så att de står med produkter som inte kan säljas på grund av vår fyndvara.

    Lockande att kunna påverka inköpen
    Sandra har arbetat inom Axfood sedan 2001 på Willys i butik med några avbrott för studier och andra jobb. Hon har jobbat med allt från att sitta i kassan, plocka upp varor, vara teamchef på olika avdelningar, lärt sig att stycka kött i butik och har även jobbat som butikschef på Willys Hemma.
    – När den här tjänsten dök upp tyckte jag det var lockande att kunna påverka det som händer bakom kulisserna innan varorna kommer till butik.

    Inom klipp och partier görs affärerna ofta tillfälligt och snabbt.
    – Det är egentligen det närmaste steget från butik eftersom man är van vid att det alltid är något på gång. Med min erfarenhet från butik har jag också fått en väldigt bra känsla för vilket pris som gäller och vad kunderna vill ha.

    Mycket på gång bakom kulisserna
    Sandra har hela tiden affärer igång med offerter, prisförhandlingar och avtal.
    – En enda affär kan generera fyra lastbilar med varor som ska gå till Willys som i sin tur påverkar 200 butiker. Att det har sådan stor påverkan är det häftiga och roliga med jobbet tycker jag.

    Hon har nästan dagligen kontakt med inköparna och kampanjplanerarna i butikskedjorna. Hon tar också hand om problem som kan uppstå med leveranser och är den som meddelar kedjorna.
    – För att trivas med det här jobbet är det en fördel att tycka om att ha många sociala kontakter eftersom man bygger så många relationer både internt och externt. Sen tycker jag att det är en enorm fördel att ha jobbat praktiskt i butik så man vet vad man pratar om och vad som är en bra affär.

  • Med ett starkt intresse för siffror, färg, form och trender har jobbet som inköpare på Designtorget varit en riktig fullträff för Frida.

    Frida började jobba extra i en av Designtorgets butiker medan hon pluggade Ekonomi, teknik och design på Södertörns högskola, en utbildning i samarbete med KTH och Konstfack.
    – Den har varit perfekt för mig som inköpare här på Designtorget då den har ekonomi i kombination med kreativitet, färg, form och produktionsteknik.

    För tre år sedan började Frida jobba heltid som inköpare på Designtorget. Först var hon ansvarig för boksortimentet, ett litet varuområde som gav en bra introduktion till yrket. Trots att hon var ny fick hon eget ansvar över sina varuområden som innebar leverantörsmöten, urval av produkter, förhandlingar och beslut över vilka butiker produkterna skulle säljas i.
    – Jag hade redan koll på vårt sortiment och kundsystemet och visste vad vi stod för så den delen kändes enkel, men jag hade inte jobbat med inköp tidigare. Det var jättespännande att komma in i det här relativt lilla företaget där man fick mycket ansvar direkt.

    Inköpare med stort eget driv
    Som inköpare på Designtorget arbetar man nära sina kollegor. Frida har en inköpschef som hon främst stämmer av kostnader och sortiment med och en kreativ chef som hon bollar färg, form och trender med. Hon och en kollega har delat upp ansvaret av sortimentsområdena. Frida ansvarar för skrivbord och spel, hall, hemtextilier, möbler, smycken och teknik och har kontakt med ett hundratal leverantörer. Hon ser till att produkterna på hennes områden finns i rätt butiker och till rätt kvantiteter. Frida har full koll på sina produkter från inköp till försäljning och utfasning. Butikerna gör aldrig egna inköp. Till sin hjälp har hon en inköpsassistent.
    – Det är kanske det som gör det så roligt hos oss, att vi inköpare driver hela processen från urval, uppföljning och försäljning men även ansvarar för sortiments- och produktutveckling på våra områden.

    Köper in designprodukter på flera sätt
    En produkt kan säljas på tre sätt på Designtorget. Dels kan försäljningen ske på kommission då formgivare ansöker om att få sälja sina produkter hos dem. Inköparna gör urvalet av produkter och designern sköter sedan varuhanteringen och leveransen direkt till butikerna. Dels kan de själva köpa in svenska varumärken eller lite större svenska designers till sitt centrallager.
    – Vi har dessutom en egen produktion som håller på att ta form. Där ritar formgivaren produkter som vi producerar. Mitt jobb är att avgöra hur och i vilken omfattning produkten ska säljas. Är det viktigt att det är vårt namn på, är det en formgivare bakom som vi kan lyfta eller är det ett varumärke? Som inköpare jobbar vi därför väldigt brett med olika typer av inköp.

    Viktigt med en sortimentstrategi
    Alla produkter Frida tar fram föregås av en sortimentstrategi som baseras på vilka produkter Designtorget vill ha och vilka luckor de behöver fylla.
    – Vi har kanske redan fyra tekoppar men saknar en tesil. Delvis letar vi aktivt efter saker men vi får mycket förfrågningar både från formgivare som vill sälja hos oss och från svenska och utländska varumärken. Vi måste också ta hänsyn att det bara finns ett visst antal platser i våra butiker. Det är jätteviktigt att sortimentsplaneringen är beslutad och känns bra innan man kör på och det är också ett sätt att hålla koll på uppföljningen och vad vi vill sälja framåt, säger Frida.

    Satsar på unga skandinaviska designers
    De senaste åren har Designtorget gjort en stor förändring i sortimentet och många av deras gamla produkter är utbytta till något som stämmer bättre överens med deras nya profil.
    – Vi vill hitta tillbaka till våra rötter och satsa på formgivare i Skandinavien. Vi vill jobba närmare designskolorna så att det blir naturligt för eleverna att se oss som ett första steg ut i branschen. Då behöver man också ha butiker som andas skandinavisk design. Det är jättemycket som händer i företaget och det är både utmaningen och det roliga med jobbet.

    Inspireras av trendkänsliga områden
    Förutom alla inkommande tips från leverantörer, butikerna och deras kunder åker Frida på inspirations- och inköpsresor och går på designmässor där hon kan snappa upp vad som händer inom färg och form och kanske hitta nya formgivare. Hon går även i konkurrenternas butiker och läser tidningar inom mode, konst och andra trendkänsliga områden.
    – Att spå trender och jobba med färg och form är bland det absolut roligaste i det här jobbet. Det är en passion jag har.


  • Som inköpschef på JC får Ulf kombinera sitt intresse för design, mode och detaljhandel – med att resa.

    Vilken är din roll som inköpschef på JC?
    – Jag träffar trevliga människor, reser mycket och möter olika kulturer. Våra resor är ofta kombinerade inköps- och inspirationsresor och de tar oss från New York och London till Bangladesh och Pakistan. Jag har egentligen ingen ekonomisk utbildning, läste bara lite ekonomi på gymnasiet, men här på JC har jag budgetansvar för miljoner, säger Ulf.

    Vad är ditt råd till alla som vill jobba med mode?
    – Ge inte upp. Jag var envis och det lönade sig. Man måste arbeta hårt och följa sina drömmar. Det gjorde jag.

    Ulf började sin karriär på golvet som butikssäljare på Gul & Blå. Ulf gick sedan vidare till att bli juniorinköpare och sedan produktionsansvarig.
    – Jag fick inblick i hela flödet, alltifrån design, måttlistor, inköp och produktion till logistik och marknadsföring. Jag fick vara med från designidé till att folk faktiskt köpte plaggen i butikerna, säger Ulf.

    Hur har din karriärresa sett ut?
    – Jag har jobbat på JC i sju år och haft flera olika roller. Jag började jobba som inköpare på avdelningen Stickat & Trikå i Borås. Efter det flyttade huvudkontoret till Göteborg och jag flyttade efter och blev produktchef. Efter en sväng på MQ, där jag grundade och designade ett nytt internt varumärke, kom jag tillbaka till JC som inköpschef och flyttade i samma veva till Stockholm.

    Hur ser ditt drömjobb ut idag?
    – Mitt drömjobb är det jag har nu, fast i New York.

  • Framgångsfaktorer som inköpare
    Tilltro att man kan det man gör i kombination med affärsmässighet är framgångsfaktorer när man jobbar som inköpare. Det tillsammans med nyfikenhet och förmågan att ha lite is i magen, det vet Victor Fridholm som jobbar på Stadium.

    Som inköpare på Stadium har man ett ansvarsområde snarare än en klädkategori. I Victors fall handlar det om vintersport-, outdoor-, golf- och cykelartiklar och inköp av både sportmode och sportprodukter. Dessutom både kläder och utrustning som ska funka i såväl e-handel som de fysiska butikerna. Som inköpare jobbar Victor bara med externa varumärken, och är inte alls involverad i de egna varumärkena Everest och Soc.

    Victors ansvar börjar redan i den strategiska planeringsfasen och slutar först när produkten har landat på Stadiums centrallager. När det sedan är dags för marknadsföring och exponering i butikerna och på webben är det andra avdelningar som tar vid.

    Långa inköpsprocesser

    Inköpsprocessen varar drygt ett år och börjar med att Victor träffar leverantörerna som Stadium arbetar med. Inköpen görs för två säsonger – vår/sommar och höst/vinter, så det är oftast fullt upp och mycket att hålla reda på. Beställningarna behöver som regel läggas tio till tolv månader innan det ska ut i butik, vilket betyder att mycket behöver beställas redan innan man har sett resultatet av innevarande säsongs försäljning. Till sin hjälp har Victor tidigare försäljningshistorik och statistik som får en betydande roll i valet av produkter. Ett stort förtroende vilar på leverantörerna att förutse kommande trender.

    – Det är inte vi som skapar trenderna utan de kommer från marknaden och leverantörerna. Det vi måste göra är att snappa upp rätt grejer och sålla fram det vi tror kommer fungera hos oss, säger Victor.

    En inköpares roll handlar främst om att säkerställa en bra affär för Stadium, företaget behöver självklart gå med vinst. Sortimentet växer dessutom snabbt vilket gör att det är viktigt att man vågar lita på att man kan det man håller på med.

    – Såklart händer det att man gör fel. Det är aldrig 100% av det man köper in som fungerar, men så länge det är fler saker som funkar än tvärtom brukar siffrorna falla på plats i slutändan, menar Victor.

    Resan inom Stadium-familjen

    Fjorton år har gått sedan han började jobba på Stadium. På den tiden var han butikssäljare under fyra år, innan han fick jobbet som inköpsassistent på huvudkontoret i Norrköping.

    – Jag trivdes på Stadium och ville stanna kvar inom företaget så det var ett både naturligt, självklart och inte minst ett kul steg att ta del av inköpsprocessen, säger han.

     

    Efter några år slutade den inköpare som Victor varit assistent åt och han gavs möjlighet att själv axla rollen som inköpare. Det är nu åtta år sedan, och inköpsrollen har förändrats väldigt mycket under de åren. Idag har Stadium 7 inköpare som jobbar med ett åttiotal leverantörer i olika kategorier, där många av leverantörerna representerar olika varumärken.

     

    – Jag stortrivs med mitt jobb och givet att marknaden och rollen är i förändring är det en ständigt utmanande och utvecklande roll, säger Victor.

     

    Viktiga egenskaper för en inköpare

    Kunderna springer enormt fort, vilket gör att inköparna behöver springa ändå fortare, då gäller det att vara nyfiken och hela tiden vilja förbättra, utveckla och driva de egna ansvarsområdena. Victor återkommer till affärsmässighet ännu en gång som en viktig egenskap i rollen som inköpare. Han ser den egna förmågan att både skapa och underhålla relationerna mellan företaget och dess leverantörer som en styrka.

     

    – Det är viktigt att värna om sina leverantörer och att jag tar hand om Stadiums relationer i med och motgång. Där varar ärlighet längst! När jag började som inköpare fick jag lära mig att inte visa någon form av reaktion på det leverantörerna visade. Man skulle köra stoneface för att inte ge någon form av förhoppningar till säljaren. Det gäller inte längre som tur är. Det uppskattas att vi på Stadium är ärliga, visar riktiga känslor och inte lindar in saker.

    Fritidsintressen är jobbet

    Victor tänker att jobbet blir både roligare och lättare om man som inköpare har förståelse för den kategori man ansvarar för. Han har både ägnat sig åt, och intresserat sig för både vintersport och golf, vilket han känner underlättar inköpsprocessen.

    – Golf och vintersport har alltid legat mig nära hjärtat. Gillar man sport och prylar i grunden, vilket jag gör, är det också lätt att fastna för nya aktiviteter och produkter som jag jobbar med. Att jag får jobba med mina stora intressen gör mitt jobb väldigt roligt. Kring mig jobbar dessutom många likasinnade i en härlig bransch, säger han till sist.

Utbildningsvägar

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en inköpare behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i en butik. Du kan också ha nytta av erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i andra branscher.

Kompetensprofil

Förutom kunskap om, och intresse av, det område inköparen ansvarar för ska en inköpare vara analytisk, ha en god samarbetskompetens samt duktig på att att organisera sitt arbete. Vidare bör en inköpare vara kommunikativ och ha en god digital förståelse.

  • Analyskompetens handlar om att kunna ta in och bearbeta olika typer av data för att kunna dra slutsatser om verksamhetens styrkor och utmaningar. Du kan följa upp resultat historiskt för att kunna göra strategiska vägval framåt. Du kan dra slutsatser och välja väger som leder till bästa resultat för verksamheten.

  • Organiseringskompetens handlar om att utifrån givna krav på resultat, kunna planera och strukturera arbetet. Du kan planera och arbeta på ett systematiskt sätt och förmår skapa struktur, både för dig och andra. Du bidrar till ordning och reda, är duktig på att följa och utforma rutiner och instruktioner samt är uppmärksam på detaljer som bidrar till hög kvalitet och säkerhet. Organiseringskompetens innebär också att förmå arbeta disciplinerat och uthålligt över tid.

  • Kommunikationskompetens handlar om att förmedla information och budskap så att andra förstår. Du kan anpassa sitt sätt utifrån ett kommunicera till olika mottagare, situationer och syfte. Anpassningen kan handla om vilka ord du väljer, vilket språk du kommunicerar på, vad du väljer att förmedla och hur du använder ditt kroppsspråk. Du kan också uttrycka dig på ett sätt som engagerar och du kan också argumentera för din ståndpunkt. Kommunikationskompetens kan också handla om att välja lämpliga medier och kanaler att kommunicera via.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Digital kompetens handlar om att förstå digitaliseringens påverkan på handeln och på ett säkert och kritiskt sätt använda olika digitala verktyg som finns i verksamheten. Du kan snabbt orientera dig bland de digitala verktyg som används i verksamheten men också snabbt lära dig ny teknik och nya digitala system och verktyg som verksamheten väljer att ta in.