list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Marknads­assistent

SSYK

  • 4114

Marknadsassistenten arbetar brett med marknadsföring och att kommunicera erbjudanden, marknadsaktiviteter, annonser, sociala medier, nyhetsbrev samt skapande av kampanjmaterial.

En marknadsassistent assisterar en eller flera personer på en marknadsavdelning samt kan ha egna ansvarsområden. Vidare kan en marknadsassistent också arbeta med att koordinera och delta på företagets event och mässor. En marknadsavdelning har ofta tät kontakt med andra avdelningar framförallt sälj-eller inköpsavdelningar för framtagning av säljmaterial eller framtagande av kampanjer. Marknadsassistenten kan arbeta med att ta fram och själv skapa tryckt och/eller digitalt marknadsmaterial i grafiska program. I vissa fall väljer företaget att anlita en extern byrå för framtagandet av det grafiska marknadsmaterialet, då är det vanligt att marknadsassistenten är kontaktperson och kravställare mot byrån.  Vidare kan en marknadsassistent administrera och skapa innehåll till företagets intranät, webbsida och sociala medier. En marknadsassistent arbetar oftast operativt och administrativt med inslag av olika externa samt interna kontakter.

Det är idag vanligt att stor del av marknadsföringen sker digitalt, vilket innebär att en digital kompetens efterfrågas i större utsträckning.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En marknadsassistent har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Visual Merchandiser

Intervju

  • Jenny är marknadskoordinator på Clas Ohlson och ansvarar för att koordinera reklamkampanjer på den svenska marknaden.
    – Jag sitter mitt i produktionen. Tempot är högt, detaljerna många och det är väldigt roligt, säger hon.

    Jenny började jobba som marknadskoordinator på Clas Ohlson för ett år sedan då hon kom från en liknande tjänst på Svenska Spel. Den spännande branschen, det breda och intressanta sortimentet och hennes koppling till Insjön i Dalarna, där huvudkontoret ligger, gjorde det enklare att bryta upp en tillvaro hon trivdes med men ändå ville förnya.
    – Den stora skillnaden är att vi säljer produkter som lagerförs här, saker kan ta slut. Man måste ha koll hela vägen från lagersaldo till vad vi kommunicerar ut till butikerna och det är nytt för mig, säger hon.

    Koordinerar kampanjer på den svenska marknaden
    Clas Ohlson är expansiva och finns idag i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien och Förenade Arabemiraten. Varje land har en marknadsavdelning och Jenny koordinerar kampanjer på den svenska marknaden, framförallt för teve och tryckt media. Målet är att få kunden att besöka någon av deras butiker, antingen fysiskt eller på nätet.
    – Jag koordinerar materialet för dessa kanaler mot vår mediebyrå som gör våra medieköp och mot vår reklamavdelning som producerar allt material. Utöver det driver jag Clas Ohlsons kundklubb ”Club Clas” som innebär mycket jobb med bland annat nyhetsbrev och sms-utskick till våra medlemmar.

    Säkerställer kampanjprodukterna
    Inför varje kampanj tas en presentation fram på koncernnivå som visar hur det övergripande maneret kommer se ut i deras olika kanaler. Jenny får också en lista från säljavdelningen med produkter de ska fokusera på.
    – Därifrån är det mitt ansvar att med säljkoordinatorn välja ut produkter som passar för respektive kanal och i samråd med reklamavdelningen ta fram material där produkt, pris och erbjudande lyfts fram så att det blir tydligt och intressant för våra kunder.

    Jenny sitter mitt i produktionsprocessen med stenkoll på tidplaner och leveranser.
    – Jag gillar det operativa arbetet, att koordinera och jobba med kommunikationen för att få fram våra produkter och erbjudanden på bästa sätt. Jag måste se till att hela kedjan länkar i varandra, från starten då vi drar igång planeringen med mediebyrån, till produktion och leverans.

    Brinner för marknadsföring
    Jenny gick ekonomisk linje på gymnasiet, sedan en yrkesförberedande marknadsföringsutbildning på Frans Schartau och slutligen tog hon en magisterexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring. Efter utbildningen har hon jobbat som marknadskoordinator i olika branscher.
    – Jag brinner för marknadsföring, det är intressant med reklam och kommunikation för alla har en åsikt om det. Det är kul men också utmanande. Sedan händer det saker hela tiden som man måste ta hänsyn till på kort varsel och det passar mig, säger hon.

Utbildningsvägar

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en marknadsassistent behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i handeln. Arbete på andra positioner inom handeln är meriterande.

Kompetensprofil

Förutom teoretisk förståelse för, och kunskap om, marknadsföring ska en marknadsassistent ha en god samarbets- och kommunikationsförmåga, vara kreativ och organiserad samt ha en god digital kompetens.
  • Att vara kommunikativ innebär att kommunicera och marknadsföra företaget via olika kanaler och kunna anpassa marknadsföringen för olika målgrupper. Det är också viktigt att en marknadsassistent kan uttrycka sig väl i skrift. Det är viktigt att ha förståelse för ett säljande budskap samt med hjälp av bild och text anpassa marknadsföringen till mottagaren.

  • Att ha en kreativ förmåga innebär att ha en känsla för färg, form och text samt att applicera det på bästa sätt utifrån företagets huvudkoncept och övergripande strategi. Vidare är det även en fördel att vara uppdaterad på de senaste trenderna inom den bransch företaget är verksamt.

  • En marknadsassistent är en del av ett team och därför att det viktigt att vara en god lagspelare och kunna samarbeta både internt samt med externa parter.

  • Att vara organiserad innebär att kunna strukturera och planera sitt arbete utifrån aktuella arbetsuppgifter samtidigt som det ställs krav på effektivitet. En marknadsassistent hanterar ofta flertalet parallella uppgifter samtidigt i högt arbetstempo, därför blir planering och prioritering viktigt

  • Datorn är ett viktigt arbetsverktyg, vilket ställer höga krav på god datorvana, förståelse för olika system samt en digital kunskap. En marknadsassistent förväntas oftast ha kunskap inom flertalet digitala och grafiska program samt ha erfarenhet av sociala medier och andra webbplatser.