För David Olsson, var det sommarjobb och framfötter som gav honom det jobb han har idag; Social Media Marketing Specialist på hår- och skönhetsspecialisten Lyko.
Tio år har gått sedan David Olsson sommarjobbade på lagret på Lyko. År som har inneburit tillväxt och utveckling för både företaget och honom själv. Då var de tjugo personer som jobbade på Lyko.
För David har resan inneburit att han har arbetat med allt från ekonomifrågor, retur och reklamation till att vara webbproducent, för att och så småningom nischa in sig mot sociala medier. I sin nuvarande roll som Social Media Marketing Specialist ansvarar han för Lykos sociala kanaler. I arbetet ingår att skapa digitala annonser, hantera samarbeten med profiler men även att på ett både strategiskt, och övergripande plan genomföra varumärkesbyggande kampanjer.
– Min huvudsakliga uppgift är att driva försäljning och konverteringsdrivande aktiviteter, säger han.
Frihet under ansvar
Han uppskattar friheten och det egna ansvaret som hans roll innebär. Tack vare det får han möjlighet att testa och utvärdera vad som fungerar, vilket han menar även kännetecknar företagets kultur.
– Lyko har en tillåtande kultur där vi uppmuntras att testa. Det är okej att göra fel, då lär vi oss av det och gör om.
Att tycka att det är okej att det inte blir rätt på första försöket är en fördel om man vill jobba inom sociala medier och annonsering.
– Man behöver ta för sig, vara drivande och testa vad som funkar för det är vad jobbet går ut på. Jag får ofta snabb feedback om en annons fungerar eller inte eftersom vi hela tiden mäter vad vi gör, förklarar han.
Struktur för att hinna med
Det mest utmanande kan vara de många bollarna i luften som rollen innebär. Det gör att det ibland blir svårt att hinna med. Då behöver man prioritera och ha en struktur för sitt arbete, menar David.
– Eftersom rollen är bred och med det, många olika arbetsuppgifter, är det bra att vara strukturerad i sitt arbete, för att lyckas hålla i gång alla saker jag gör samtidigt, säger han.
Stor variation
Ingen dag är den andra lik när man jobbar med marknadsföring i Sociala media. Självklart finns det givna inslag både varje dag och varje vecka men rollen innebär stor variation.
Dagen börjar oftast med att han ser över pågående kampanjer för att utvärdera hur de går och om något behöver optimeras. Han svarar sedan på olika samarbetsförfrågningar.
Stående veckomöten med teamet, finns i hans kalender tillsammans med en löpande dialog med företagets Brand Manager för att planera större kampanjer och aktiviteter. Rollen innebär också kontinuerlig kontakt med företagets ”Facebook-partner” som hjälper till med annonser på bland annat Facebook och Pinterest.
Tio utvecklande år
Det är möjligheterna att utvecklas med företaget och att han fått ta sig an nya kompetensutvecklande roller samtidigt som han har haft en personlig utveckling, som gör att han fortfarande är kvar på Lyko efter tio år. Tack vare företagets expansion till andra marknader har han även fått inblick och erfarenhet av att arbeta mot flera olika länder.
– För ett tag sedan hade Lyko sin första stora marknadsaktivitet i Finland och jag har även nära kontakt med vår marknadschef i Norge. Jag finns där och ger råd och stöd i deras arbete med olika kampanjer, berättar han.
Och framtiden?
Om han får drömma om framtiden, vad vill han att nästa steg i utvecklingen ska vara?
– Det hade varit roligt att få leda ett team som jobbar med marknadsföring i sociala kanaler någon dag, svarar han glatt.