En Visual Merchandiser är ansvarig för att skapa en känsla genom visuell kommunikation. Detta görs bland annat genom att säkerställa en kommersiell layout tillsammans med en optimal varuplacering i fysisk butik, e-handel eller skyltfönster. En Visual Merchandiser arbetar ofta utifrån aktuella kampanjer, aktiviteter och lagernivåer. Då Visual Merchandiser har det övergripande ansvaret för butikens visuella utryck kräver det en förståelse för köpbeteendet hos konsumenten. En Visual Merchandiser har god kunskap om produkterna och därför kan utbildning och stöttning av personal i butiken förekomma. En Visual Merchandiser kan arbeta i butik, där tjänsten oftast kombineras med ytterligare arbetsuppgifter såsom butikförsäljning. Alternativt kan arbetet ske mer strategisk vilket innebär att rita butikslayout samt att utveckla, leverera och kommunicera det visuella konceptet och strategier för att marknadsföra aktuella kampanjer, produkter samt produktlanseringar till butiker och återförsäljare.
Idag har företag digitala hemsidor och bedriver e-handel i stor utsträckning vilket innebär att Visual Merchandiser mer fokuserar digitalt på den visuella känslan för online-butiken och kundmötet. Den huvudsakliga uppgiften att öka försäljningen kvarstår, men skiljer sig till viss del i utförandet då det sker digitalt.
Under åren 2024-2027 förväntas handeln anställa 900 Visual merchandisers varav 800 i butik och 100 på kontor.