englands flagga
list-ikon Visa listvy

Yrkeskartan av

Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Affärsutvecklare
Butiks­ledare
Butiks­säljare
Dataanalytiker
E-Commerce Manager
Ekonom
Företags­säljare
HR-specialist
Inköpare
Inköpsassistent
Kommunikatör
Kundtjänst­medarbetare
Lager­arbetare
Logistiker
Marknads­assistent
Marknadsförare
Onlinemarknadsförare
UX-designer
Verkställande direktör (VD)
Visual Merchandiser

Yrkeskartan

av karriarihandeln.se

Vad gillar du? Handeln kan ge dig en dynamisk karriär full av möjligheter.

Tryck på respektive yrke för att läsa mer.

Affärsutvecklare

Klicka för att läsa mer

Butiks­ledare

Klicka för att läsa mer

Butiks­säljare

Klicka för att läsa mer

Dataanalytiker

Klicka för att läsa mer

E-Commerce Manager

Klicka för att läsa mer

Ekonom

Klicka för att läsa mer

Företags­säljare

Klicka för att läsa mer

HR-specialist

Klicka för att läsa mer

Inköpare

Klicka för att läsa mer

Inköpsassistent

Klicka för att läsa mer

Kommunikatör

Klicka för att läsa mer

Kundtjänst­medarbetare

Klicka för att läsa mer

Lager­arbetare

Klicka för att läsa mer

Logistiker

Klicka för att läsa mer

Marknads­assistent

Klicka för att läsa mer

Marknadsförare

Klicka för att läsa mer

Onlinemarknadsförare

Klicka för att läsa mer

UX-designer

Klicka för att läsa mer

Verkställande direktör (VD)

Klicka för att läsa mer

Visual Merchandiser

Klicka för att läsa mer
close

Butiks­ledare

SSYK

  • 1730
  • 5221

En butiksledare (butikschef) ansvarar för den dagliga driften i butiken.

Detta innebär att både driva och utveckla verksamheten samt leda, coacha och inspirera butikspersonalen för att butiken ska nå resultat. En butiksledare planerar och driver aktiviteter i butiken samt schemalägger, rekryterar och kan även hantera personalfrågor, ansvara för utvecklingssamtal och i vissa fall har även butiksledaren formella personalansvaret. Hur operativ en butiksledare är kan även variera. I många fall är butiksledaren själv delaktig i den dagliga försäljningen och kundmötet i butiken. En butiksledare kan ingå i ledningsgrupp och/eller har ett nära samarbete med ledningen. Butikens storlek samt om den är fristående eller ingår i en kedja är faktorer som avgör butiksledaren ansvarområde och/eller personalansvar. I de flesta fall har butiksledaren försäljning- och budgetansvar samt ansvar för att varulagret är optimerat och butiken exponerad på bästa sätt.

Under åren 2024-2027 förväntas handeln anställa 8300 säljande butikschefer samt 4900 chefer/arbetsledare inom butik eller lager.

Läs mer

Fäll ihop

Media

Karriärvägar

En butiksledare har goda utvecklingsmöjligheter, t ex till:

Inköpare Företags­säljare E-Commerce Manager

Intervjuer

  • Som tolvåring började Elin sälja jordgubbar utanför den lilla butiken i Lärbo på norra Gotland. Som tjugoåring blev hon Coops yngsta butikschef.

    Elin har jobbat på Coop i tio år. Efter sommarjobbet som jordgubbsförsäljare började hon jobba extra som varuplockare och sedan som butikssäljare. För två år sedan, när hon fyllde tjugo, blev hon butikschef.
    – Jag tror att Coop Gotland fick upp ögonen för mig när jag fick ansvar för hela kolonialdelen i butiken. De såg att jag kunde ta hand om stora områden. Att jag stannat kvar och tycker det är kul att jobba här har också fått dem att tro att jag är någon att satsa på, säger hon.

  • När Anders startade livsstilsbutiken Grandpa tillsammans med två vänner hade han testat flera olika jobb – men hade ingen aning om vad det innebar att driva en butik.

    Fröet till livsstilsbutiken Grandpa sattes när Anders inspirerades på resor runtom i världen. Efter fem års studier i finansiering på högskolan kom Anders fram till att han ville satsa på att driva butik. Tillsammans med två vänner satsade de drygt 30 000 kronor var och startade aktiebolag.

    Trion knackade på hos ALMI och fick ett lån på en halv miljon för att dra igång sin butik. Idag har affärsverksamheten vuxit till tre butiker, en webbshop, två sällskapsspel och en egen TV-show. Och mycket mer är på gång. Men resan har varit långt ifrån enkel och bekväm.
    – Vi är riktiga knegare och jobbar alltid tills vi blir färdiga. I början jobbade vi nästan jämt och plockade ut lite i lön, berättar Anders.

    Vad visste ni om att driva butik innan ni började?
    – Inte ett dugg. Vi hade alla testat massor av olika jobb innan vi drog igång Grandpa. En gång räknade vi ut att vi haft 35 olika extrajobb var. Jag har bland annat arbetat som fönsterputsare, byggjobbare och bartender. Att visa att du varit beredd att testa många olika jobb för att lära dig att arbeta är ett stort plus när någon söker jobb hos oss.

    Varför tror du att ni lyckats?
    – Vi har alltid gjort vår grej och strävat efter att skapa en skön vardagsrumskänsla i butiken där alla känner sig välkomna. Många butiksplanerare har kommit till oss för att förklara hur vi borde göra för att öka försäljningen, men vi har aldrig lyssnat. På Grandpa ska det inte vara något köptvång, det viktigaste är att alla känner att de trivs i butiken. Det hänger samman med vårt val av inredning, musik och personal i butiken.

    Hur ser ni på er personal?
    – Vi försöker lägga mycket krut på personalen. I dagsläget är vi cirka 35 anställda och det känns som en enda stor Grandpa-familj. Vi har inte startat Grandpa för att gå runt som några direktörer och bestämma. Men att se företaget växa och kunna anställa massa duktiga människor är en stark drivkraft. Nu har vi också anställt en vd för att få lite mer strategiskt tänk. Vi är tre otåliga entreprenörer som börjar på något nytt innan färgen hunnit torka, säger Anders.

  • Planering, försäljning, strategier och flexibilitet

    Att man älskar service och är nyfiken på kunden är självklarheter när man jobbar som butikschef. Man behöver även vara både strukturerad och flexibel för att kunna hantera spontana situationer som uppstår under dagen, säger Lisa Ivarsson Butikschef på möbel- och inredningsbutiken Svenskt Tenn med butik på Strandvägen i Stockholm samt näthandel.

    Lisa börjar sina dagar, som regel innan butiken har öppnat, med en runda utanför butiken för att se till att det ser snyggt ut. Sedan gör hon samma sak inne i butiken och pratar med personalen om det är något hon behöver känna till. När allt ser bra ut och saker är avstämda sätter hon sig på sitt kontor för att läsa mail och se över sin kalender.

    Ansvaret som vilar på Lisa ligger främst på butikens försäljning. Det är hon som ser till att de uppnår sina försäljningsmål, men lika mycket att planera för butikens säsongaktiviteter; julen, påsken, sommaren och budgetarbetet kommer vid samma tid varje år och så även förberedelserna för dem.

    Planering, handlingsplaner och adhoc
    Även om försäljningen är hennes huvudfokus, ingår även andra ansvarsområden i hennes roll. Allt från den operativa driften till butikens försäljningsstrategier att ha koll på intäkts- och kostnadsanalysen. Hon har personalansvar där arbetsmiljö och arbetsrätt ingår. Hon planerar verksamheten, öppettider, handlingsplaner för att driva försäljning i butiken, se till att personalen får relevant utbildning, planerar introduktionen av nyanställda.

    – Mitt jobb består till stor del av att planera det som de andra sedan ska utföra. Min tid ute i butiken är mindre än man kanske kan tro, det ligger mellan trettio och femtio procent, säger Lisa. Och hur mycket jag än planerar kommer det alltid upp spontana saker som jag behöver lösa under dagen.

    Det är också Lisa man kallar in om en kund kommer in med en svårare reklamation. Så även när det kommer kunder som vill ha en visning av butiken. Kort och gott; hon behöver kunna förmedla vad varumärket står för och vad som är deras filosofi.

    Nyfikenhet och föränderligt
    Jobbet är hela tiden föränderligt, vilket gör att det aldrig blir tråkigt eller enformigt. Samtidigt går det i olika cykler som man känner igen år från år. Toppar och dalar i försäljningen kommer ungefär vid samma tider varje år. Så länge man är nyfiken lär man sig hela tiden något nytt resonerar Lisa.

    – Det bästa med mitt jobb är att det är varierande, och att jag får vara med och bidra och påverka till förändring där det behövs. Sedan får jag möta massor av människor som jag hela tiden lär mig nya saker av.

    Förmågan att leda människor, kunna inspirera och vara inkännande samtidigt som man är nyfiken på kunden är avgörande för att göra ett bra jobb som butikschef. Att man är välstrukturerad och välplanerad, och samtidigt flexibel nog för att kunna hantera de situationer som uppstår under dagen.

    – Det är viktigt att ha förmågan att få andra att göra det de behöver göra för att organisationen ska funka så bra som möjligt. Att alla gör det de är bra på. I det ligger också att vara tydlig med värme, när det behövs, menar Lisa.

    Arbetslivserfarenhet viktigare än utbildning
    Arbetslivserfarenheten i form av butiksvana är viktigare än en universitetsutbildning. Och att man älskar mötet med kund, förstår servicerollen och är nyfiken på människor. Både i ledarrollen såväl som i försäljningsperspektivet.

    I Lisas fall kommer butikserfarenheten från att ha jobbat i den lokala bokhandeln där hon växte upp för att sedan ta sig vidare till NK i Stockholm. Under en period jobbade hon på agentursidan, där hon lärde sig det här med intäkts- och kostnadsanalysen, som är viktig i hennes roll. Under tiden på Svenskt Tenn har hon gått några ledarskapsutbildningar, både internt och extern för att utvecklas i sin roll.

    Och skulle man vilja bli Butikschef är Lisas bästa tips att vara nyfiken och visa framfötterna. Berätta om dina tankar och fråga om du kan få vara tillförordnad, vid behov. Lisa menar att en arbetsgivare älskar när personalen är tydlig med vad de vill utvecklas inom och kommer med egna initiativ och idéer.

    Andras bästa i första rummet
    Alla butikschefsroller ser lite olika ut, med det även tiden som man är ute i butiken. Men när det behövs hoppar man in och täcker upp en position, ibland är man lunchavlösare till exempel. Som butikschef är det privata behovet sekundärt och det är nödvändigt att sätta butikens bästa i första rummet.

    – Även om man behöver vara strukturerad är det superviktigt att kunna vara flexibel och ställa upp där det behövs för att vara en bra butikschef. Att ha en social kompetens och att tycka om att möta människor är superviktigt. Gör man inte det är man på fel plats, avslutar Lisa.

     

Utbildningsvägar

  • Inom handeln är det vanligt att företag har egna utbildningar eller hyr in andra företag för att utbilda sin personal. Om du inte har gått en utbildning som är inriktad handeln, kan du då komplettera din kompetens så att du får den kompetens som behövs.

  • Mycket av det som en butiksledare behöver kunna går att lära sig genom att arbeta i en butik. Sådant arbete under helger och lov ger erfarenheter som är meriterande. Du kan också ha nytta av erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i andra branscher.

Kompetensprofil

Förutom erfarenhet av, och kunskap om, de produkter som butiken säljer ska en butiksledare ha en god ledarskapskompetens, samarbetskompetens samt vara serviceinriktad och kommunikativ. Vidare ska du ha en god sälj- och organiseringskompetens samt vara analytisk.

  • Ledarskapskompetens handlar om att kunna inspirera och motivera andra. Du kan förmedla tydliga mål och leda ett team mot önskade resultat. Ledarskapskompetens innebär att du både är lyhörd för olika medarbetares behov samtidigt som bygger laganda och driver på arbetet mot uppsatta mål. Ditt sätt att agera ska vara förebildande för andra i verksamheten.

  • Servicekompetens handlar om att anpassa kundbemötandet och kommunikationen för att matcha olika kunders förväntningar och behov. Du tar ansvar för att förstå och så långt som möjligt lösa olika kunders problem eller hjälpa dem att komma vidare, exempelvis genom att samarbeta med kollegor i andra funktioner. För att kunna ge bra service behöver du både en bra förståelse för verksamhetens produkter och tjänster och förstå det mandat du har i din yrkesroll.

  • Samarbetskompetens handlar om att kunna samarbeta med andra för att lösa en uppgift eller hjälpa en kund på bästa sätt. Du kan samarbeta med andra som tänker eller fungerar annorlunda än du gör. Samarbetskompetens kan både handla om samarbetet inom verksamheten men också med externa kunder och leverantörer.

  • Kommunikationskompetens handlar om att förmedla information och budskap så att andra förstår. Du kan anpassa sitt sätt utifrån ett kommunicera till olika mottagare, situationer och syfte. Anpassningen kan handla om vilka ord du väljer, vilket språk du kommunicerar på, vad du väljer att förmedla och hur du använder ditt kroppsspråk. Du kan också uttrycka dig på ett sätt som engagerar och du kan också argumentera för din ståndpunkt. Kommunikationskompetens kan också handla om att välja lämpliga medier och kanaler att kommunicera via.

  • Analyskompetens handlar om att kunna ta in och bearbeta olika typer av data för att kunna dra slutsatser om verksamhetens styrkor och utmaningar. Du kan följa upp resultat historiskt för att kunna göra strategiska vägval framåt. Du kan dra slutsatser och välja väger som leder till bästa resultat för verksamheten.

  • Säljkompetens handlar om att förstå handelns mekanismer och agera på ett sätt som stärker ett varumärke och leder till långsiktigt, hållbar försäljning. Du kan ställa relevanta frågor till kunder för att förstå deras behov och var de står i sin köpprocess. Du kan också använda olika säljtekniker för att underlätta för kunden att göra vägval och komma till köpavslut. Du kan hantera försäljning i olika försäljningskanaler. Säljkompetens innebär också att du agerar i enlighet med svensk konsumenträtt och köprätt.

  • Organiseringskompetens handlar om att utifrån givna krav på resultat, kunna planera och strukturera arbetet. Du kan planera och arbeta på ett systematiskt sätt och förmår skapa struktur, både för dig och andra. Du bidrar till ordning och reda, är duktig på att följa och utforma rutiner och instruktioner samt är uppmärksam på detaljer som bidrar till hög kvalitet och säkerhet. Organiseringskompetens innebär också att förmå arbeta disciplinerat och uthålligt över tid.

  • Utvecklingskompetens innebär att du vågar pröva nya tankar och handlingssätt för att bidra till verksamhetens utveckling. Du är duktig på att upptäcka utvecklingspotential, pröva nya idéer och sätta igång och driva förändringsarbete. Du tar också ansvar för att kontinuerligt utveckla din egen kompetens.