Planering, försäljning, strategier och flexibilitet
Att man älskar service och är nyfiken på kunden är självklarheter när man jobbar som butikschef. Man behöver även vara både strukturerad och flexibel för att kunna hantera spontana situationer som uppstår under dagen, säger Lisa Ivarsson Butikschef på möbel- och inredningsbutiken Svenskt Tenn med butik på Strandvägen i Stockholm samt näthandel.
Lisa börjar sina dagar, som regel innan butiken har öppnat, med en runda utanför butiken för att se till att det ser snyggt ut. Sedan gör hon samma sak inne i butiken och pratar med personalen om det är något hon behöver känna till. När allt ser bra ut och saker är avstämda sätter hon sig på sitt kontor för att läsa mail och se över sin kalender.
Ansvaret som vilar på Lisa ligger främst på butikens försäljning. Det är hon som ser till att de uppnår sina försäljningsmål, men lika mycket att planera för butikens säsongaktiviteter; julen, påsken, sommaren och budgetarbetet kommer vid samma tid varje år och så även förberedelserna för dem.
Planering, handlingsplaner och adhoc
Även om försäljningen är hennes huvudfokus, ingår även andra ansvarsområden i hennes roll. Allt från den operativa driften till butikens försäljningsstrategier att ha koll på intäkts- och kostnadsanalysen. Hon har personalansvar där arbetsmiljö och arbetsrätt ingår. Hon planerar verksamheten, öppettider, handlingsplaner för att driva försäljning i butiken, se till att personalen får relevant utbildning, planerar introduktionen av nyanställda.
– Mitt jobb består till stor del av att planera det som de andra sedan ska utföra. Min tid ute i butiken är mindre än man kanske kan tro, det ligger mellan trettio och femtio procent, säger Lisa. Och hur mycket jag än planerar kommer det alltid upp spontana saker som jag behöver lösa under dagen.
Det är också Lisa man kallar in om en kund kommer in med en svårare reklamation. Så även när det kommer kunder som vill ha en visning av butiken. Kort och gott; hon behöver kunna förmedla vad varumärket står för och vad som är deras filosofi.
Nyfikenhet och föränderligt
Jobbet är hela tiden föränderligt, vilket gör att det aldrig blir tråkigt eller enformigt. Samtidigt går det i olika cykler som man känner igen år från år. Toppar och dalar i försäljningen kommer ungefär vid samma tider varje år. Så länge man är nyfiken lär man sig hela tiden något nytt resonerar Lisa.
– Det bästa med mitt jobb är att det är varierande, och att jag får vara med och bidra och påverka till förändring där det behövs. Sedan får jag möta massor av människor som jag hela tiden lär mig nya saker av.
Förmågan att leda människor, kunna inspirera och vara inkännande samtidigt som man är nyfiken på kunden är avgörande för att göra ett bra jobb som butikschef. Att man är välstrukturerad och välplanerad, och samtidigt flexibel nog för att kunna hantera de situationer som uppstår under dagen.
– Det är viktigt att ha förmågan att få andra att göra det de behöver göra för att organisationen ska funka så bra som möjligt. Att alla gör det de är bra på. I det ligger också att vara tydlig med värme, när det behövs, menar Lisa.
Arbetslivserfarenhet viktigare än utbildning
Arbetslivserfarenheten i form av butiksvana är viktigare än en universitetsutbildning. Och att man älskar mötet med kund, förstår servicerollen och är nyfiken på människor. Både i ledarrollen såväl som i försäljningsperspektivet.
I Lisas fall kommer butikserfarenheten från att ha jobbat i den lokala bokhandeln där hon växte upp för att sedan ta sig vidare till NK i Stockholm. Under en period jobbade hon på agentursidan, där hon lärde sig det här med intäkts- och kostnadsanalysen, som är viktig i hennes roll. Under tiden på Svenskt Tenn har hon gått några ledarskapsutbildningar, både internt och extern för att utvecklas i sin roll.
Och skulle man vilja bli Butikschef är Lisas bästa tips att vara nyfiken och visa framfötterna. Berätta om dina tankar och fråga om du kan få vara tillförordnad, vid behov. Lisa menar att en arbetsgivare älskar när personalen är tydlig med vad de vill utvecklas inom och kommer med egna initiativ och idéer.
Andras bästa i första rummet
Alla butikschefsroller ser lite olika ut, med det även tiden som man är ute i butiken. Men när det behövs hoppar man in och täcker upp en position, ibland är man lunchavlösare till exempel. Som butikschef är det privata behovet sekundärt och det är nödvändigt att sätta butikens bästa i första rummet.
– Även om man behöver vara strukturerad är det superviktigt att kunna vara flexibel och ställa upp där det behövs för att vara en bra butikschef. Att ha en social kompetens och att tycka om att möta människor är superviktigt. Gör man inte det är man på fel plats, avslutar Lisa.