För Jonas Broström ligger den huvudsakliga arbetsuppgiften hos Lykos fysiska butiker. Han förser regionchefer, butikschefer och huvudansvariga med rapporter och resultaträkningar. Samtidigt är det inte bara siffror han håller på med. Rollen innebär även att ha lite koll på och kunna relatera till ämnen som juridik, nationalekonomi, statistik, samhällsvetenskap och inte minst pedagogik.
Som Business controller finns det inte direkt någon typisk dag, däremot finns det typiska månader, menar Jonas. När det är bokslutstider stöttar han med underlag och bokningar som skett under året. När månadsrapporterna görs tittar han på hur det går för de olika butikerna och försöker göra rapporter och analyser utifrån det han ser. När det sedan kommer till det löpande arbetet kan någon be om en rapport på besöksstatistik till exempel, och då tar han fram det. Han upplever att det är viktigt att vara pedagogisk givet att vi ser olika på de siffror vi har framför oss. Han kan behöva förklara vad det är han visar för sina kollegor, så att de förstår varför det ser ut som det gör.
Även om dagarna ser olika ut går stor del av hans tid åt till att analysera data för att förstå verksamheten.
Något av en gissningslek
Hela budgetprocessen är något av en gissningslek, givet yttre faktorer som påverkar bolaget. Saker som inte riktigt går att vare sig påverka eller styra över. Pandemin har självklart påverkat och saker som ökad inflation, ändrat ränteläge, höjda elpriser påverkar även Lyko-konsumenterna. Det är också det här tvärvetenskapliga som gör jobbet så spännande. Hade det bara varit siffror tror han inte att det hade varit lika intressant.
– I de här tiderna är det svårt att göra prognoser men kanske ändå mer att försöka lära sig något av hur det såg ut förra året. Marknaden har varit ovanlig tack vare pandemin vilket gör det nästan omöjligt att förutspå hur det kommer att se ut om ett år. Magkänsla och statistik är båda del av hans verktygslåda, menar han.
Ensamt och gemensamt
Jobbet är både ett ensamarbete och ett samarbete. För att han ska kunna göra sina analyser och budgetar ber han andra om underlag. Han pratar med olika avdelningar om deras respektive insikter vilket bidrar till hans egna slutsatser.
– En stor del av jobbet är att sitta och knappa in saker som sedan blir presentationer och rapporter både internt och externt, säger han. Så även om jag behöver andras input och erfarenhet blir det en hel del egen analys.
Nyfiken med analytisk förmåga
Att ha en utpräglad analytisk förmåga är en förutsättning för att vara bra på sitt jobb som Business Controller. Det och att vara nyfiken. Det finns alltid ett behov att få veta saker, och då hjälper det att vilja förstå vad det är man är ute efter och vad det är man vill ha svar på. Eftersom det handlar om siffror är noggrannhet också viktigt, och att ha en känsla för att vara nere i detaljerna utan att tappa helheten.
Att sätta ord på siffrorna
I det här jobbet är siffrorna alltid utgångspunkten. Det är någonstans där man börjar och även där man slutar. En stor del av jobbet ligger samtidigt i att klä siffrorna i ord. Förklara vad siffrorna säger för de som behöver veta och inte är så hemma med dem, då kan det vara bra att vara pedagogisk.
– Jag tycker att siffror är jätteroligt, men vet samtidigt att alla inte tycker det. Då ser jag det som min uppgift att översätta siffer-språket till ord-språket för de jag jobbar med.
Inte bara ekonomi
Även om huvuddelen av hans utbildning kommer från universitetsstudier med ekonomiskinriktning så har han både historia och idéhistoria med sig i bagaget. Arbetslivserfarenheten har han fått inte bara från ekonomiskt orienterade yrken som Ekonomichef och Managementkonsult, utan även som brandman.
– När något inte stämmer i siffrorna, en typiskt stressande situation för en ekonom, kan jag säga; lugn ingen kommer att dö. För så är det ju. Det är bara siffror. Min erfarenhet som brandman ger mig bra perspektiv och distans ibland när det är stressigt, säger han.
Innan studierna prövade han på att jobba både i butik och som lagerarbetare och känner att han tack vare det har bra förståelse för handelsbranschen.
– Även om man ibland pratar om en ”butiksdöd” gillar jag att Lyko satsar, även på fysiska butiker. Det är ett spännande och expansivt bolag med entreprenöriell anda, det händer saker i en bra kultur. Det finns en optimism inom bolaget som tilltalar mig som gör att jag trivs med mina siffror och mina analyser, avslutar han.