Uppdrag 7 – Första intrycket
Hur snabbt bildar kunden sig egentligen en uppfattning om butiken/företagets inställning till service? I det här uppdraget får du ta reda på mer om betydelsen av ”första intrycket”.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Kundservice
Område
Kommunikation, Service
Agera
- Besök ett antal butiker och/eller andra serviceställen. Skaffa dig själv ett första intryck över hur du uppfattar servicen. Första intrycket handlar bland annat om hur du uppfattar säljarens attityd, kroppsspråk, röst, språk och klädsel.
- Jämför dina besök med hur du uppfattade första intrycket när du besökte ”din” butik/företag.
Reflektera
- När uppstår service?
- Har du bara en chans att göra ett första intryck?
- Vad är det som gör att kunden uppfattar service som utmärkt, bra eller dålig?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens med din handledare/lärare.