Uppdrag 40 – Digital marknadsföring och e-handel
Butiken/företaget bör besluta var marknadskommunikationen i huvudsak ska ske. Med hjälp av sociala medier är det enkelt och billigt att få till samverkan mellan medierna. I det här uppdraget kommer du arbeta med butikens/företagets digitala kommunikation och e-handel.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Digitala medier, Marknadsföring
Område
Kommunikation, Utveckling
Agera
- Ta reda på hur de uppdaterar webben, e-handeln och kommunikationen i sociala medier.
- Delta i arbetet med e-handeln, i processen från att produkter läggs upp på webben till hur logistiken fungerar från order till att produkten skickas till kund.
Reflektera
- Vilka sociala medier arbetar butiken/företaget med? Varför har de valt dessa kanaler?
- Hur får de kunderna att konvertera till deras e-handel och göra affärer? Vilken kanal är mest framgångsrik med det?
- Samarbetar de med influencers?
- Är det någon funktion inom den digitala marknadsföringen som du vill utveckla?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.