Uppdrag 38 – Säljande exponering
Visual merchandising kan översättas med ”försäljning genom synintryck”. Visual merchandising handlar om skyltning i skyltfönster, säljmiljön och varuexponeringen i butiken. I det här uppdraget får du träna dina färdigheter i att planera och genomföra en säljande exponering.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Exponering, Marknadsföring
Område
Kommunikation, Utveckling
Agera
- Förankra med din handledare att du kan delta i arbetet med att exponera säljande utifrån de kampanjer som är på gång.
- Följ manualer, layouter eller skisser över hur exponeringar ska se ut både i butiken och på andra ytor.
- Genomför exponeringen.
Reflektera
- Hur väl följdes säljkampanjen upp i exponeringen?
- Ökade försäljningen tack vare skyltningen?
- Fanns annat säljstödsmaterial än exponeringen i butiken?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.