Uppdrag 36 – Butiksprofil
Affärsidén beskriver vilka som är butikens/företagets kunder, vilket behov som ska tillgodoses hos kunden, vilka produkter och vilka resurser som behövs. Butiksprofilen handlar om hur kunderna uppfattar butiken, exempelvis lågpris, exklusivitet eller specialist. I det här uppdraget får du arbeta med butikens/företagets affärsidé och hur butiken/företaget vill bli uppfattad av kunderna.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Affärsidé, Marknadsföring
Område
Kommunikation, Utveckling
Agera
- Ta reda på butikens/företagets affärsidé.
- Gör en kartläggning av hur butiken/företaget kommunicerar sin profil i olika kanaler. Vad är budskapet och i vilka medier?
Reflektera
- Hur överensstämmer kundernas uppfattning om butiksprofilen med affärsidén?
- Vad tycker du om mixen av medier som används för att kommunicera med kunderna?
- Är det några mediekanaler som saknas?
- Vilka mediekanaler borde butiken/företaget synas i?
Lära
Dokumentera och presentera ditt arbete om butikens kommunikation kring butiksprofilen via medier på det sätt som du kommit överens med din lärare.