Uppdrag 25 – Säljprocessen steg 3: Avslut och efterköpskänsla
I det här uppdraget får du öva på att använda säljprocessen på ett medvetet sätt. En säljprocess är vägen från första kundkontakt till avslut och efterköpskänsla. I det ingår även förberedelser och uppföljning. I säljprocessens tredje och sista steg får du öva på att göra avslut och skapa en positiv efterköpskänsla.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Försäljning, Säljprocessen
Område
Försäljning, Kommunikation
Agera
- Ta kontakt med minst tio kunder. Ta reda på kundens behov och presentera en lösning för kunden som leder till ett köpbeslut.
Reflektera
- Hur kan du ge förslag till lösningar?
- Vilka invändningar kan du bemöta?
- Hur kan du hitta öppningar till mer- eller kompletteringsförsäljning?
- Hur avslutar du säljsamtalet? Leder det till köp?
- Vilken eller vilka delar i säljprocessen upplever du dig starkast i?
- Vilken eller vilka delar i säljprocessen skulle du vilja/behöva träna lite mer på?
- Vad i uppdragen med säljprocessen har du lärt dig som är nytt?
- Vad har varit roligast?
- Vad har varit svårast?
- Hur nöjd är du med din insats i uppdraget?
- Vad vill du fördjupa dig mer inom säljprocessen?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.