Uppdrag 24 – Säljprocessen steg 2: Behovsinventering
I det här uppdraget får du öva på att använda säljprocessen på ett medvetet sätt. En säljprocess är vägen från första kundkontakt till avslut och efterköpskänsla. I det ingår även förberedelser och uppföljning. I säljprocessens andra steg får du göra en behovsinventering.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Försäljning, Säljprocessen
Område
Försäljning, Kommunikation
Agera
- Ta reda på kundens behov genom att ställa frågor. Förbered dig genom att tänka igenom minst fem frågor för att ringa in kundens behov.
- Genomför minst tio behovsanalyser under den närmaste tiden.
Reflektera
- Blev kundens behov tydliga för dig?
- På vilket sätt upplevde du att kunden kände sig förstådd?
- Vilka frågor använde du för att förstå kundens behov?
- Vad har du lärt dig som är nytt?
- Hur nöjd är du med din insats i uppdraget?
Lära
Dra slutsatser av dina reflektioner och redovisa för din handledare/lärare i den form ni kommit överens om.