Uppdrag 18 – Prissättning
Vid prissättning är det flera saker att ta hänsyn till. Först och främst måste priset täcka butikens/företagets kostnader men prissättningen handlar också om vad kunderna är villiga att betala och även hur konkurrenternas prissättning ser ut. I det här uppdraget kommer du arbeta med hur butiken/företaget beräknar pris på olika produkter.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Inköp, Prissättning
Område
Försäljning, Organisation
Agera
- Välj ut tio produkter i din butik/företag som även säljs hos konkurrenter. Jämför priserna.
- Ta reda på hur butiken/företaget du är på bestämmer priset på dessa produkter.
Reflektera
- Vem arbetar med prissättning i butiken/företaget?
- Vad ingår i en fullständig priskalkyl innan priset kan bestämmas?
- Hur stor är inköpskostnaden för varan?
- Hur mycket är och vad innebär hemtagningskostnad?
- Hur räknas pålägget fram? Vad ska pålägget räcka till?
- Hur fungerar det med moms? Är moms en kostnad för företaget?
- Hur högt pris kan butiken/företaget sätta på produkten? Vad är rimligt mot konkurrenterna?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din handledare/lärare.