Uppdrag 10 – Servicepolicy
I det här uppdraget kommer du att arbeta fram en servicepolicy för en butik/butikskedja/företag. I servicepolicyn ska medarbetarna hitta information om organisationens regler i alla frågor rörande service. Servicepolicyn är också ett verktyg att använda vid introduktion av nya medarbetare, lärlingar och praktikanter.
Nivå
Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Kundservice
Område
Kommunikation, Service
Agera
- Gör en nulägesanalys över vilka regler och dokument som finns i organisationen idag gällande service.
- Planera hur arbetet med servicepolicyn ska läggas upp.
- Gör en plan för hur servicepolicyn kan implementeras i hela organisationen.
Reflektera
- Framgår det i servicepolicyn vad butiken/företaget menar med service och vad det innebär?
- Finns det beskrivningar, stödmaterial och checklistor som konkret visar vilket serviceintryck som organisationen ska ge till alla sina intressenter? Det gäller allt från vilka servicekompetenser som beskrivs i en platsannons till personliga beteenden i möten, telefonkontakter och digitala kontakter.
- Vilken betydelse har dina kontakter med företaget och handledaren haft i arbetet med servicepolicyn?
- Hur nöjd är du med resultatet?
- Vilket avtryck kommer ditt arbete att göra inom organisationen?
Lära
Dokumentera och presentera resultatet av servicepolicyn i det format som du kommit överens om med din handledare/lärare.