Uppdrag 107 – Hållbar butik
Kundernas intresse för och förväntningar på hållbarhets- och miljöarbete i handeln har ökat. Det finns en växande efterfrågan på ekologiska och miljömärkta varor, t.ex. enligt KRAV eller Svanen.
I det här uppdraget får du ta reda på hur butiken/företaget profilerar sitt hållbarhets- och miljöarbete gentemot kunderna.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Exponering, Hållbarhet, Inköp, Kvalitet och miljö, Kvalitets- och miljömärkning, Marknadsföring, Produkthantering, Sortiment, Återvinning
Område
Hållbarhet, Kommunikation
Agera
- Ta reda på vad butiken/företaget gör för att fler kunder ska välja hållbara produkter.
Reflektera
- Är butiken certifierad enligt någon miljöstandard, t.ex. KRAV eller Svanen? I så fall kan du be att få ta del av den informationen.
- Har butiken/företaget ett varierat sortiment som uppmuntrar kunden att göra hållbara produktval?
- Hur kommunicerar butiken/företaget om hållbarhet till sina kunder, som t.ex. att minska på svinnet hemmet?
- Tycker du att butiken/företaget har en tydlig profil för hållbara produkter? Varför/varför inte?
- Vad kan butiken/företaget göra för att bli ännu tydligare i sin hållbarhetsprofil?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.