Företagskällan: Hållbara affärsidéer
På Företagskällan har du möjlighet att läsa mer om handelns historia och hur handeln har utvecklats fram till idag. Här finns länkar till artiklar om hållbara affärsidéer.
Cajsa Warg
Skillnaden mellan ”först på marknaden” och ”före sin tid” kan vara hårfin. Det har grundarna till mataffären Cajsa Warg fått ervara. När butiken startade var ekologiska varor och närproducerat begrepp lika folkliga som ”krökt rumtidsteori”. Och starten blev tuff.
Granit
”Då föddes tanken på Granit och att det vore härligt att jobba med svart, grått, vitt, natur, glas, metall, korg. Saker som lever hela tiden och är hållbart på ett annat sätt. Jag var väldigt tidigt inne på det här hållbara, miljö, återvinning, använda det man redan har.”
Polarn O. Pyret
Varumärket Polarn O. Pyret har funnits i mer i än 40 år. Katarina af Klintbergs grundtanke om snygga och praktiska kläder i sköna naturmaterial för barn lever fortfarande kvar. Ränderna går aldrig ur – i dubbel bemärkelse.
Swedish Stockings
Ett filosofiskt samtal om framtiden mellan två unga kvinnor i januari 2013 fick oväntade konsekvenser. De blev överens om att göra verklighet av en affärsidé – Swedish Stockings, strumpbyxor tillverkade av återvunnen nylon.
Weekday
Örjan Andersson är känd som grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Återvinningstänket har alltid funnits där – redan från starten av second-hand-butiken Weekend.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling), Högstadiet (Prao), Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Affärsutveckling, Kvalitet och miljö
Resurstyp
Länk