Företagskällan: Kundservice
På Företagskällan har du möjlighet att läsa mer om handelns historia och hur handeln har utvecklats fram till idag. Här finns länkar till artiklar om kundservice där kundbemötande och kundrelationer utgör viktiga delar.
1910-talet: Kvinnan bakom allt
Med första världskrigets inbrott kom beredskaps tiden, alla värnpliktiga män kallades in till beredskapstjänst på olika håll i landet. Det här gällde förstås också köpmännen, och i deras frånvaro fick ofta deras hustrur axla rollen som handlare. Hur lärde de sig att bemöta kunder?
1920-talet: Den okända kunden – NK:s invit till medelklassen
Redan på 1920-talet ökade skattenivåerna för höginkomsttagare, när sedan Socialdemokraterna tillträdde minskades överklassens köpkraft ytterligare. Detta slog hårt mot NK som därför tvingades vända sig mot ett nytt kundsegment: övre medelklassen. Problemet var bara att få personalen att inte behandla dessa nedlåtande och snorkigt.
1940-talet: Hennes journalistik konsumentens bästa vän
Maja-Lisa Furusjö var reklamtecknaren från Västerås som kom att revolutionera konsumentjournalistiken. Hon var banbrytande i sitt sätt att med stor pondus försvara konsumentens rätt till oberoende och granskande journalistik både som mångårig fackredaktör och som chefredaktör för Icakuriren.
1950-talet: Instruktionsfilm för personalen på varuhuset EPA
Olika säljsituationer i kassor, där biträden uppträder fel och skrämmer bort kunderna. Vi får bland annat se ledighetskommittén. Dessutom situationer där biträdena uppträder rätt och får sälja.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling), Högstadiet (Prao), Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Branschkompetenser, Butikssäljare, Digitalisering, Försäljning, Kundmöte, Kundrelationer, Merförsäljning, Riktad försäljning, Säljprocessen, Yrkesutveckling och karriär
Resurstyp
Länk