Uppdrag 102 – Kunderbjudande
De erbjudanden som riktas till kunder blir allt mer komplexa. Med hjälp av de stora mängder kunddata som kan samlas in i och med digitaliseringen, kan företag skapa personifierade och mer riktade erbjudanden som kunderna upplever som relevanta.
I det här uppdraget kommer du lära dig mer om hur butiken/företaget använder kunddata för att skapa kunderbjudanden.
Nivå
Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Digitalisering, Kunderbjudande
Område
Digital kompetens, Initiativ, Kommunikation, Organisation, Utveckling
Agera
- Ta fram förslag på hur ett digitalt kunderbjudande kan utformas för tre olika målgrupper.
Reflektera
- Vilken kunddata har butiken/företaget tillgång till?
- Vilken kunddata är viktigast för att formulera ett intressant och relevant kunderbjudande?
- På vilka sätt kan kunderbjudandet anpassas till olika kunder?
- Finns det en risk att personer i samma målgrupp värderar kunderbjudandet på olika sätt?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.