Uppdrag 105 – Butikscertifiering
Certifieringar och märkningar har utvecklats sedan 90-talet för att hjälpa kunden att göra hållbara produktval. En växande trend inom handeln är att certifiera hela butiken/företaget.
I det här uppdraget får du undersöka vad det innebär att ha en butikscertifiering och i vilken utsträckning butiken/företaget uppfyller de kriterier som ställs med en standard, t.ex. enligt KRAV eller Svanen.
Nivå
Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Exponering, Kvalitet och miljö, Kvalitets- och miljömärkning, Marknadsföring
Område
Hållbarhet, Initiativ, Kommunikation
Agera
- Välj ut en lämplig butikscertifiering i samråd med din handledare.
- Gör en förstudie och undersök möjligheterna till en butikscertifiering.
Reflektera
- Vilka möjligheter/hinder kan en butikscertifiering innebära för butiken/företaget?
- Har butiken/företaget en miljöpolicy?
- Ställer butiken/företaget upp årliga miljömål? Hur följs de?
- Vilka krav på organisationen ställer en butikscertifiering?
- Är det genomförbart?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.