Samverkansstödet

Stöd för studerande och handledare inom handeln

Uppdrag 111 – Hållbar produkthantering

Nivå: LIA

Tema: Kvalitet och miljö

Område: Produkthantering

Kompetens: Hållbarhet, Kommunikation

Introduktion och Mål

Det finns olika skäl till att en vara inte kan eller får säljas i butiken/företaget. Det kan handla om problem som uppstår på väg till eller i butiken/företaget (t.ex. trasiga förpackningar/varor eller att varan inte blir såld), eller på grund av lagar och regler (t.ex. bäst-före-datum har passerat).

I det här uppdraget får du lära dig mer om hur man kan skapa en hållbar produkthantering.

Agera

  1. Välj ut den vara eller produktgrupp som butiken/företaget har störst problem med att sälja idag.
  2. Ta reda på hur de hanterar dessa varor och gör därefter ett förbättringsförslag som är hållbart för miljön.

Reflektera

  1. Vad gör butiken/företaget idag för att säkerställa att produkterna är säljbara?
  2. Hur ser produkternas livscykler ut? Går de att påverka?
  3. Går det att återanvända eller återvinna produkterna?
  4. Var kan butiken/företaget spara eller tjäna pengar på att skapa en mer hållbar produkthantering?

Lära

Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din handledare.