Uppdrag 15 – Sortimentsindelning
En av grundstenarna när ett sortiment ska planeras och köpas in är att utgå från butikens/företagets affärsidé och kundgrupp. I det här uppdraget kommer du arbeta med hur butiken/företaget har planerat och gjort sortimentsindelning av sina produkter.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Inköp, Sortiment
Område
Organisation, Utveckling
Agera
- Ta reda på hur din butik/företag arbetar med upplägget av sitt sortiment, sortimentsplanering.
- Ta fram konkreta exempel på produkter som tillhör det fasta sortimentet, rörliga sortimentet med säsongs- och/eller tillfällighetsprodukter. Ge också exempel på produkter inom ett varuområde, en varugrupp, ett varuslag, en artikel och en variant.
Reflektera
- Har butiken/företaget ett djupt eller grunt sortiment?
- Finns det produkter som saknas eller som är överflödiga i butikens/företagets sortiment?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.