Uppdrag 19 – Prisundersökning
Vid prissättning är det flera saker att ta hänsyn till. Först och främst måste priset täcka butikens/företagets kostnader men prissättningen handlar också om vad kunderna är villiga att betala och även hur konkurrenternas prissättning ser ut. I det här uppdraget kommer du att undersöka prissättningen av likvärdiga produkter hos olika butiker/företag och varför det kan skilja sig åt.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Inköp, Prissättning
Område
Försäljning, Organisation
Agera
- Välj ut tio produkter i din butik/företag som även säljs hos konkurrenter.
- Gör en prisundersökning. Jämför priserna, vilka likheter och skillnader finns?
Reflektera
- Om du i undersökningen kommit fram till prisskillnader, vad kan de bero på?
- Vad menas med psykologisk prissättning?
- Stötte du på psykologisk prissättning i din undersökning?
- Vad menas med rosa prissättning?
- Stötte du på rosa prissättning i din undersökning?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din handledare/lärare.