Uppdrag 23– Säljprocessen steg 1: Att ta kontakt
I det här uppdraget får du öva på att använda säljprocessen på ett medvetet sätt. En säljprocess är vägen från första kundkontakt till avslut och efterköpskänsla. I det ingår även förberedelser och uppföljning. I säljprocessens första steg får du prova att ta kontakt med kunder.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Försäljning, Säljprocessen
Område
Försäljning, Kommunikation
Agera
- Ta reda på hur ni hälsar på kunderna som kommer in i butiken.
- Träna på att hälsa på det sätt som ni gör i butiken.
- Erbjud din hjälp utifrån butikens policy för hälsning och inledning vid möte med kunden.
Reflektera
- Jämför med det du läst på om säljprocessens första steg med hur de gör i butiken. Var det någon skillnad?
- Fick du kontakt med kunderna?
- Känns det naturligt för dig att använda dig av butikens sätt att hälsa och möta kunden?
- Vilken respons fick du av kunden genom ditt sätt att ta kontakt?
- Vad har du lärt dig som är nytt?
- Hur nöjd är du med din insats i uppdraget?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.