Samverkansstödet

Stöd för studerande och handledare inom handeln

Uppdrag 91 – Internationalisering

Nivå: Prao

Tema: Digitalisering

Område: Internationalisering

Kompetens: Digital kompetens, Initiativ, Kommunikation, Organisation, Utveckling

Introduktion och Mål

Digitalisering och e-handel gör det enklare att handla över hela världen. När du googlar efter något du vill ha hittar du säkert varan på både svenska och utländska e-handelsplatser. Gränserna för handeln suddas ut. Samtidigt som svenska handelsföretag kan nå fler kunder i andra länder, kan utländska företag enklare sälja sina varor till oss.

I det här uppdraget kommer du ta reda på mer om butikens/företagets internationella handel.

Agera

  1. Ta reda på om butiken/företaget har kunder i andra länder.
  2. Beskriv hur kunder i andra länder kan handla från butiken/företaget.

Reflektera

  1. Vilka för- och nackdelar kan det finnas för butiken/företaget att bedriva internationell handel?
  2. Vilka för- och nackdelar kan det finnas för kunden att handla från en utländsk e-handelssajt?

Lära

Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.