Uppdrag 34 – Marknadsplan
De flesta företag har system av riktlinjer och planer som styr hur verksamheten ska skötas både på kort och lång sikt. Dessa är till hjälp för alla som arbetar i företaget. Den plan som styr marknadsföringen kallas marknadsplan. I det här uppdraget får du träna på att planera butikens/företagets marknadsföring.
Nivå
Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Marknadsföring, Marknadsplanering
Område
Kommunikation, Utveckling
Agera
- Förankra hos din handledare så att du kan delta i arbetet med marknadsplanen för kommande år.
- Sätt dig in i företagets strategiska plan (2–3 år framåt i tiden).
- Analysera företagets affärsidé.
- Genomför en nulägesanalys och sammanfatta den med en SWOT-analys.
- Utifrån nulägesanalysen arbetar du fram marknadsmålen. De ska både vara kvantitativa (t.ex. marknadsandelar) och kvalitativa (t.ex. servicemål).
- Konkretisera säljaktivitets- och kampanjplaner.
- Sammanställ marknadsplanen i den form och layout som företaget har beslutat.
Reflektera
- Hur beskrivs företagets mål i den strategiska planen, exempelvis för finanser, marknad och hållbarhet?
- Är affärsidén uppdaterad?
- Hur ska de mål som är satta i marknadsplanen följas upp och utvärderas?
- Vad har du lärt dig under arbetet med marknadsplanen?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.