Uppdrag 5 – Olika kundtyper
I det här uppdraget kommer du träna på att möta olika typer av kunder och hur man kan anpassa sitt beteende för att skapa bra kundrelationer.
Nivå
Gymnasiet (APL/Lärling)
Tema
Kundservice
Område
Kommunikation, Service
Agera
- Se och lyssna på hur säljsamtalen går till i butiken/företaget. Tänk särskilt på om säljarens beteende och bemötande skiljer sig åt i mötet med olika kunder.
- Sortera de olika kundtyperna som du lyssnat till utifrån hur de betedde sig, t.ex. tystlåten/pratglad, bestämd/osäker…
- Vad bör man tänka på i mötet med de olika kundtyperna? Vilka råd skulle du ge? Skriv gärna olika kundtyper och vad som är bra att tänka på för att få en bra kontakt.
- Prova nu att använda dina råd i mötet med olika kunder.
Reflektera
- Vad är det som gör att beteende och bemötande skiljer sig åt beroende på vilken typ av kund du möter?
- Hur lätt/svårt är det att anpassa sitt bemötande till olika kundtyper?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.