Uppdrag 93 – Internationalisering
Digitalisering och e-handel gör att dagens konsumenter kan välja att handla från hela världen. Detta gör att konkurrensen ökar men skapar också möjligheter för svenska företag att nå kunder i hela världen med sina erbjudanden.
I det här uppdraget kommer du arbeta fram ett förslag på hur butiken/företaget kan stärka sin internationella handel.
Nivå
Yrkeshögskolan (LIA)
Tema
Digitalisering, Internationalisering
Område
Digital kompetens, Initiativ, Kommunikation, Organisation, Utveckling
Agera
- Gör en analys över företagets största internationella konkurrenter. Ta reda på vilka möjliga konkurrensfördelar ditt företag har.
- Ta fram ett förslag på hur företaget skulle kunna öka sin försäljning med hjälp av internationell e-handel.
- Sammanställ företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot i en SWOT-analys.
Reflektera
- Vilka är företagets Unique Selling Points (USP) för den internationella marknaden?
- Vilka är företagets största internationella konkurrenter? Var sker deras försäljning?
- Vilka övriga internationella säljkanaler finns? Vad är på gång?
- Vilka digitala plattformar skulle företaget kunna satsa på för att öka sin internationella försäljning/få fler internationella kunder?
- Skulle företaget kunna öka sin försäljning genom den internationella e-handelsplattformen Amazon eller liknande?
- Är det möjligt att implementera idén?
Lära
Dokumentera och presentera på det sätt som du kommit överens om med din lärare/handledare.